Kedden hozták nyilvánosságra a legújabb PISA-adatokat, vagyis a nemzetközi kompetenciamérés eredményeit. Az eredmény egyenesen borzasztó volt, ugyanis a magyarok csúfosan szerepeltek rajta. Ennyire hülyék lennénk?
A tesztet a 15 éves korosztály tölti ki. Általános kompetencia feladatokról szól, amik matematikai, természettudományi, illetve szövegismereti feladatokat tartalmaznak. Az eredményekből arra lehet következtetni, hogy a diákok funkcionális analfabéták. De mit is jelent ez?
A funkcionális analfabetizmus azt jelenti, hogy írni és olvasni ugyan tudnak, de komoly nehézségekkel küzdenek, ha értelmezni kell egy szöveget. Nem fogják fel, hogy mit olvasnak, illetve képtelenek megérteni. De valóban így van? Tényleg ilyenek lennénk?
Természetesen nem! A teszten egy általános tudást néznek. Nem magára az adott tantárgyra, vagy tantárgyakra fókuszálnak, hanem inkább szövegismereti, valamint matematikai általános tudásról kell számot adni.
Persze a rossz eredményhez az oktatás is közre játszik. Nem lehet egyértelműen kijelenteni, hogy a diákok egyszerűen hülyék, vagy lusták, mert ez téves következtetés. Az iskolai tananyag egy bizonyos szisztéma szerint épül fel, amiben meg van határozva, hogy mikor mit kell tanulni. Ez le van bontva különböző korcsoportokra. Ez a fajta tudás eltérő lehet egy kompetencia teszt feladataitól, ahol más jellegű kérdéseket vetnek fel.
Minden országban máshogy épül fel az oktatási rendszer. Más-más anyagokat tanulnak a diákok, tehát nem lehet egyértelműen kijelenteni, hogy a mi oktatási színvonalunk a padlón van, mert egy kompetencia tesztet is csak nagy általánosságban lehet összeállítani.
Nem mondom azt, hogy az elért eredményben a teszt összeállítói, vagy a diákok, esetleg az oktatási rendszer a hibás, de ezáltal akkor is kapunk egy visszajelzést, hogy milyen változásokat lehetne eszközölni.
Az oktatás mindig is egy olyan terület, amit folyamatos kell fejleszteni, illetve mindig új módszereket kell kitalálni, ugyanis mi vagyunk a jövő. Ki máson múlhat a világ sorsa, ha nem rajtunk?
Az, hogy valaki hátul végez, nem jelenti azt, hogy ne lenne háttértudása. Mindenki, aki oktatásban tanul, van bizonyos fokú tudása, amit persze meg kell tanulni használni.