Ezt nézed:  / Hírek / Pszicho, szex / Suli / Érettségi előtti szorongás? Szabadulj meg tőle! 1. rész

Érettségi előtti szorongás? Szabadulj meg tőle! 1. rész

Hiába készülsz napokig egy dolgozatra, a megírás pillanatában úgy érzed, egyszerűen leblokkolsz? Annyira izgulsz, hogy képtelen vagy a feladatra koncentrálni? Olyan érzés, mintha egy szempillantás alatt mindent elfelejtettél volna, amit akár csak percekkel a vizsga előtt még tudtál? Olvasd el a következő cikket, és szabadulj meg a szorongásodtól!

A vizsgahelyzeteket megelőző izgalom lehet jó hatással is a teljesítményünkre: amennyiben nem hatalmasodik el rajtunk, úgy feltölthet energiával és segíthet a feladatra koncentrálni. Azonban gyakran előfordul, hogy az egészséges izgalom átcsap szorongásba, és így lerontja a teljesítményt.

Ilyen a vizsgadrukk is, amellyel gyakran találkozhatunk dolgozatírás, nyelvvizsga vagy akár az érettségi előtt is. A következő testi tünetek alapján ismerhetjük fel: heves szívdobogásérzés, szájszárazság, kapkodó légzés, izzadó tenyerek, stb. Ugyanakkor olyan érzés tölthet el ilyenkor, mintha a korábban tanultak nyomtalanul eltűntek volna a fejünkből, kattog az agyunk mindenfélén, csaponganak a gondolatok, de semmi sem jut eszünkbe, ami a tananyaghoz kapcsolódna…

panic

Nézzünk akkor néhány jó tanácsot, ami segíthet csökkenteni a vizsgaszorongást!

Felkészülés a dolgozatra, avagy hogyan ülj le vizsgázni:

1. Sose menj üres hassal vizsgázni! Közhely, de igaz, hogy éhesen nem lehet koncentrálni.

2. Vigyél magaddal valami harapnivalót és elegendő folyadékot, ami energiát adhat, ha leesne a vércukorszinted.

3. Ne próbálj egész éjszaka tanulni! Ahhoz, hogy a tanultak a rövid távú memóriádból átíródjanak a hosszú távúba (azaz, hogy még másnap reggel is emlékezz rájuk), kell néhány óra alvás!

4. Óvatosan a koffeinnel! A kávé segíthet ébren maradni, de ha túlzásba viszed, csak annyit érsz el, hogy kalimpáló szívvel görnyedsz a papír felett.

5. Indulj el korábban otthonról, hogy ne kelljen amiatt aggódnod út közben, hogy el fogsz késni!

6. Válassz egy kényelmes ülőhelyet, ahol megfelelőek a fényviszonyok, és a tanár sem lesi árgus szemmel, hogy mit csinálsz!

7. Tegyél ki magad mellé mindent, amire út közben szükséged lehet! Kellemetlen és csak még idegesebbé tesz, ha pont vizsga közben fogy ki a tollad.

8. Kerüld el vizsga előtt azokat az osztálytársaidat, akikről tudod, hogy nagyon sokat stresszelnek és negatívan állnak a helyzethez! Az ő idegeskedésük előbb-utóbb rád is átragad.

9. Menj el mosdóba, mielőtt elkezdődne a „megmérettetés”! Ha ezt nem teszed meg, ez is csak egy újabb zavaró körülménnyé válik, ami elvonja a figyelmedet a feladatról.

10. Mozgasd meg magad egy kis sétával, testmozgással! Nem csak a vérkeringésednek tesz jót, de a feszültségedet is csökkenti.

Ha érdekel, hogy vizsga közben mit tehetsz a szorongás csökkentésért, olvasd majd el a következő cikket is!

Vizsgadrukk
Te mennyire parázol a vizsgák előtt?

 

(képek forrása: http://www.keepcalm-o-matic.co.uk/ , http://sciencemadeeasy.kinja.com/)