Hosszú hallgatás után ismét új lemezzel jelentkezett a Run Over Dogs. Az odalépős rock n’ rollt – leginkább desert rockot – játszó banda 2011-ben alakult, egy évvel később pedig két országos tehetségkutatós győzelemmel be is robbantak a hazai zenei szcénába.
A magyar rajongótáboruk építése mellett rövid időn belül külföldre is elkezdtek kacsintgatni: 2014-ben és 2015-ben Nyugat-Európát koncertezték végig, 2016 márciusban pedig a tengerentúlon is bemutatkoztak. Ugyanebben az évben a Nagy-Szín-Pad! tehetségkutató döntőjéig is meneteltek.
2012 decemberében jött ki az első négy számos EP Scallywag címmel, 2014-ben pedig az első nagylemezük startolt, Noxious Foodies néven. A következő évben a Cold Sweat of Lust debütált, mely egyben a banda eddigi utolsó nagylemeze is lett.
2017-ben kijött még egy videóklip, mely a Horror-struck című dalhoz készült, mely a zenekar 2015-ös albumának az egyik csúcsdala. A koncepció és a kivitelezés szinte teljesen a MOME animáció szakos hallgatójának, Börönte Tamásnak a munkája volt, aki másfél évig készítette a szuper jó animációt, mely végül teljesen összemosódott a zenekar attitűdjével és hangzásával.
A srácok az ominózus kisfilm óta nem nagyon hallattak magukról, egészen egy évvel ezelőttig, akkor ugyanis ’G0t W0rse / All G0ne’ című dal volt az első életjel a zenekar háza tájáról. Majd decemberben megérkezett egy klipes dal is, a ‘Wish You Were Gone’.
A két dal a lassan formálódó új lemez előfutárai voltak. Arról, hogy miért következett be a zenekar életében a hosszú szünet, arról a két megjelenés kapcsán a Run Over Dogs frontembere, Czeglédi Szabolcs (Szasza) vallott egy közleményben.
A zenész elmesélte, hogy az elmúlt időszakban nem érezte jól magát zenészként, elvesztette az önbizalmát, nem találta a saját hangját. Míg a zenei életében egyre jobban szétesett, mást életterületein folyamatosan sikeres volt, és noha úgy érezte, hogy jó úton jár, észrevette, hogy mindennek nagy ára van: számára fontos dolgokat rombol le maga körül, így valamit mégsem csinál egészen jól.
„Utólag vettem észre, hogy ez a felismerés szülte a ‘G0t W0rse / All G0ne’ című számunkat, aminek a címében a 0 a szimbóluma annak, hogy mindent visszabontottam az alapokig, mélyponton voltam, és azt éreztem, hogy ha nem találom meg sürgősen az egyensúlyt, akkor az élet minden területén nagy gondban leszek. Bár kapaszkodót adott ez a dal, ettől függetlenül benne volt a pakliban, hogy ez lesz az utolsó szám, amit a Run Over Dogsszal valaha kiadunk. Aztán szépen lassan kiderült, hogy valószínűleg ez lesz a zenekar és a saját életemben is az a pont, ami kapaszkodót fog adni ahhoz, hogy újra meglegyen az egyensúly.”
A tavaly tavaszi karantén aztán gyökeres változást hozott Szasza életébe: felhagyott a káros szokásaival, befelé figyelt, sokat gondolkodott és lassan elkezdte újraépíteni az életét, ügyelve arra, hogy a részletek illeszkedjenek egymáshoz. Tette mindezt annak ellenére, hogy a járvány hatására éppen összeomlott az a világ, melyre a szakmai karrierjét építette.
„Nagyjából két hónap alatt megírtam egy teljes lemez gerincét, és ezt olyan terápiának éltem meg, aminek segítségével az egész eddigi életem stresszét le tudtam tenni, gyalog jártam a stúdióba, és két méterrel a föld fölött sétáltam, pont úgy, mint mikor 14 évesen először mentem próbálni. Érdekes kettősség, hogy bizonyos szempontból hullott szét minden, bizonyos szempontból pedig elkezdett összeállni a kép, amiből erőt merítettem.”
Ebből az érzelemvilágból és élethelyzetből állt össze végül a Now Let The Monsters Shine tracklistje, mely szó szerint egy zeneterápiás élmény nemcsak a zenekarnak és a frontembernek, de nekünk, hallgatóknak is.
A lemez kilenc dala egy-egy őszinte vallomás, mely a téma miatt zeneileg egy jóval visszafogottabb irányvonalat képvisel a Run Over Dogs korábbi anyagaival szemben. De ez nem is baj, hiszen ennek a terápiás albumnak nem is feltétlenül a féktelen bulizás és az őrült zúzás a célja, sokkal inkább egy személyes történet bemutatása, melyhez sokan tudunk kapcsolódni és erőt meríteni, különösen most, a vírushelyzet sokadik hónapjában.
Az anyag egyébként abszolút konceptalbumként is értelmezhető, hiszen a hallgató a zajos káosztól a megkönnyebbült szabadulásig kísérheti végig a szerzőt.
Az album kapcsán Szasza elmesélte:
“Ezen a lemezen minden szám egy szörny, akit harminc év alatt csendben nevelgettem, mígnem átvették az irányítást fölöttem és velük együtt én is szörnyként éltem az életemet. Az elmúlt öt évben – mióta elkezdtem felfedni az őket féltve óvó titkaimat – frusztrált tinédzserek módjára óriássá gyúrták magukat és a legváratlanabb időpontokban összehangolt csapásokat intéztek ellenem. Ez az időszak visszatekintve egy olyan percnek tűnik, ahol egy turbulenciába került légcsavaros repülőgépen ülök, a csipszes zacskók és a különböző merchandise termékek pedig úgy cirkulálnak, mint a színes Tetris darabok, amik törvényszerűen rossz sorrendben érkeznek egymásra, ezért másodpercenként game over van és új játék kezdődik, újra az életemmel játszom. Ami ennél is rosszabb, hogy amíg én a gépen ültem, olyan ép ésszel felfoghatatlan események sorozata történt a világban, amiről jóérzésű ember sosem gondolta volna, hogy megtörténhetnek.”
A hangszerelésben, a számok dramaturgiájában, szerkezetében fontos szerepe van Nóvé Somának, a lemez producerének, aki mentalitásban is egy új szemléletet hozott a zenekarba, hiszen a legapróbb részletekben is a tökéletességre törekedett, ami korábban kevésbé volt jellemző a Run Over Dogs-ra. Soma hangja felismerhetően hallható például a ‘Those Days Were Tough’, a ‘Wish You Were Gone’ és az ‘Oh Boy’ vokáljaiban is.
A Run Over Dogs (Czeglédi Szabolcs – gitár, ének; Vilczek Áron – szólógitár; Gál Máté – basszusgitár; Juhász Tamás – dob) az RH stúdióban készítette a Now Let the Monsters Shine anyagát. A hangmérnöki feladatokat is betöltő Gál Máté sok időt töltött a hangzások kísérletezésével, hogy megteremtse a lemez zaklatott atmoszféráját
Főkép: Facebook
A cikk a Nemzeti Kulturális Alap támogatásával készült.