Kisebb-nagyobb sikerekkel átvészelted az érettségi időszakot, és rájöttél, hogy életednek egy újabb szakaszába léptél. Na de mégis hogyan kell hozzáfogni az élethez?
Ugyan egészen számtalan hasznos és valószínűleg megközelítőleg hasonló arányban haszontalan
dolgot próbálnak a fejünkbe verni már egészen általános iskolától kezdve az érettségiig, azonban ha belegondolunk ettől még nem biztos, hogy az ember képes lenne egyből a saját lábán megállni.
Rettentően érdekes dolog, hogy sok mindenbe belekóstolhatunk a tanulmányaink során, viszont egy teljesen átlagos középiskolában ezektől az információktól aztán még egész rendesen nagy nullák maradhatunk, ha nem megyünk például tovább felsőoktatásra, vagy akármilyen képzésre kiokíttatni magunkat egy specifikus szakmára – persze olyanról is hallottam már, hogy valaki 8 általánossal lett milliárdos.
Sokan szidják gimiben például a matekot, hogy mégis mi szükségünk van a csodálatos nevezetes azonosságokra, vagy a geometriai dolgokra, amiket a kisebb logopédiai problémákkal rendelkező egyedek akár még kimondani is csak nehézkesen tudnak. Én anno elég jó voltam matekból, azonban így is felmerültek bennem ezek a kérdések. Viszont ha hiszitek, ha nem, tényleg lehet értelme a tanultaknak akár a legfurcsább helyzetekben is. Én például hobbivarrásokhoz végtelen jól tudom hasznosítani a különböző síkidomokkal kapcsolatos terület és kerület kiszámítási tudásomat, hogy a szabásmintakészítés gyors és egyszerű legyen. Az alapvető matematikai műveletekre pedig a mindennapokban is szükség van, akár a boltban, ha ki akarod számolni, mennyi pénzt vigyél magaddal. Persze itt sem az irreális matekpéldákra kell gondolni, mert hát ha csak nem vagy egy hatalmas piac tulajdonosa, nemigen fogsz 1000 almát vásárolni, amiből 200 idared, a fele meg megrohadt ebben a hatalmas hőségben.
Na de, miután fellélegeztünk rövidke életünk eddigi legnagyobb megpróbáltatása, az érettségi után, esetleg felmerül a kérdés, hogy na mégis mi a fenét kezdjünk most magunkkal. Nyilván aki tudja, hogy felvették valahova, azért van egy kis fogalma, de még azért úgy is van elég sok elintéznivaló dolga. (Ezekről itt olvashatsz bővebben.) Aki meg nem adta továbbtanulásra a fejét, az jobb esetben bekerül a munkaerőpiacra, vagy még ennél is szerencsésebb esetben megnyeri a lottót, és itt a vége fuss el véle, örökkön örökké boldogságban él, hacsak nem lesz szívrohama a hirtelen jött nagy örömtől. No de hogy visszakanyarodjunk témánkhoz, a suliban nyilván végtelenül sok dolgot megtanulsz, de azt például nem, hogy hogyan készülj fel a megpróbáltatásokra, amelyek a szülői fészekből való kirepülés után fognak érni.
Hálistennek manapság már az internet csodája segítségével nagyon sok dolognak utánanézhetünk, és onnan könnyen megtanulhatunk bármit, bár akkor már feltenném a kérdést, hogy tényleg minek is egyáltalán iskolába járni. Megtaníthatnánk nekünk ovi végén az írás olvasást, bár nyilván az írást is csak a billentyűzeten, mert hát ilyen modern világban kinek van szüksége arra, hog kézzel írjon. Azért nem így megy ez, mert mindezek még mindig a kultúra részei, és egy ideig nem is fognak elsikkadni. De ettől függetlenül természetesen más hasznos dolgokra is taníthatnának.
Egy átlagos gimiben például a történelem órákon kívül semmi szó nem esik a gazdaságról, és úgy engedik el a gyerekeket, hogy nem is tudnak róla igazán semmit. Nem tudják hogyan kell például adóbevallást készíteni, vagy hogy egyáltalán milyen adófajták léteznek, és ezeket mi alapján is kell befizetni. Ezeket én nagyon fontosnak tartanám, hogy legalább utolsó évben heti egy tanóra keretében azért megtanítsák a már akkor félig felnőtt emberkéknek, mert ezekkel valóban hasznos információkhoz jutnának a sok esetlegesen haszontalan filozófia, és hasonlóan pompás órák mellett. A Nemzetgazdasági Minisztérium 2015 márciusában elindította a “Pénz7” programsorozatot, amely arra hívja fel a figyelmet, hogy létfontosságú az, hogy a fiatal generációk megismerjék azokat a pénzügyi alapfogalmakat, amelyek létfontosságúak lesznek a későbbiekben számukra. A minisztérium egyeztetéseket folytat a okatási kormányzattal, hogy emeljék be a tantervbe a pénzügyi ismereteket is. Emellett ugyan manapság már nagyon sokan a boltban vásárolnak meg mindent, azonban a bio élelmiszerek még mindig egészségesebbek, és hogy máshogy lehetne ezekhez legkönnyebben hozzájutni, minthogy megtermesztjük saját magunknak. Ámde ha valaki nem rendelkezik növényekkel és állatokkal foglalkozó felmenőkkel, akkor azt a tudást, hogy hogyan is kell ehhez hozzáfogni, nem sajátíthatja el az iskolában. Persze biológia órán megtanuljuk, hogy a növények fotoszintézissel működnek, na de ebből is csak annyit tud meg az okosabbja is, hogy hát igényesen a tűzőnapra kell őket száműzni, viszont ettől még nyilván nem lesznek gyönyörű krumplijai az embernek.
Lényeg a lényeg, akinek nem tanították meg a gimiben a hasznos dolgokat, még meg lehet menteni, mert ezekre nagyjából mindre rá lehet guglizni, illetve pékldául az adóbevalláshoz is vannak különböző honlapok, vagy esetleg a szüleinket is megkérdezhetjük a témáról. No meg vállalkozások is pénz ellenében segítséget nyújtanak például adóbevallásnál – hoppá, ebből is businesst csinálnak az emberek, a végén még kiderül, hogy direkt nem tanítanak meg dolgokra a suliban.