10 érdekesség, amit nem tudtál az IMAX-ről

Rovat

Megosztás

Popcorn, kóla megvan, még egy gyors mosdó, és kezdődhet is a várva várt film. Ha azon veszekednétek a barátaiddal, mitől is olyan jó az IMAX vetítéseken ülni, adunk néhány tippet, amelyekkel bátran érvelhetsz mellette. Vagy szükséges egyáltalán győzködni őket?

Micsoda kép! Micsoda hang! Valamiért sokkal intenzívebbnek érzed az IMAX-ban vetített filmeket. De mi ennek az oka? Egyáltalán, mi az, hogy IMAX?

Az IMAX egyszerre jelent filmformátumot, mozitermet, vásznat, hangrendszert és különleges eljárások alkalmazásával megalkotott filmképet is. A Cinema City 10 érdekességet gyűjtött össze, amit eddig biztosan nem tudtál a technológiáról.

1. Az első állandóan üzemelő IMAX-rendszert Torontóban adták át 1971-ben. A kanadai fejlesztésű filmformátum egyébként az előző évben az osakai világkiállításon mutatkozott be, napjainkra a legelterjedtebb nagyméretű filmformátummá vált.

2. Az IMAX immár két évtizede forradalmasítja a 2D és 3D mozizás élményét. Az IMAX 3D két projektorból álló rendszere egyszerre kettő, különálló képet (egy a jobb és egyet a bal szemnek) vetít a különleges ezüst-borítású és nagymértékben fényvisszaverő vászonra, mely így páratlanul ragyogó és tiszta képet biztosít. A szemüvegek szétválasztják a két képet, így a jobb és a bal szem különböző képet lát. Az emberi agy a két látványt összeilleszti, melyből megszületik a létező legvalóságosabb 3D hatás.

Print

3. Az IMAX élmény meglepően nagy részét a hang adja, melyet lézeres beállítással tesznek olyan pontossá, hogy akár a terem olyan pontjairól is hallhatunk effektusokat, ahol eredetileg nincsenek beépített hangszórók. A szabadalmaztatott hangszóró-rendszer egy átlagos, mozikban használt berendezés hangtartományának 10-szeresét produkálja, így az egészen halk hangoktól a hangosakig, a magasaktól a mélyekig szinte mindent képes megszólaltatni.

4. Az IMAX rendszer a teremben fixen betelepített mikrofonokon keresztül folyamatosan adatokat gyűjt a hangszóró-rendszer minden egyes csatornájáról, és ezek alapján naponta önmagától elvégzi a szükséges hangkalibrálást, melyet a kép esetében is teljesen önállóan, emberi irányítás nélkül végez.

5. Az IMAX kamerák a világ legjobb felbontású kamerái, képkockánként 15 perforációval ellátott 70 mm-es filmet használnak, ez a normál 35 mm-es filmhez képest 10-szer jobb felbontású kép felvételét teszi lehetővé.

6. A nem IMAX kamerával leforgatott filmet az úgynevezett DMR (digitális képkorrekció) eljárás során átalakítják és felfejlesztik az IMAX kép- és hangminőség szintjére. A digitális utómunka során nem egyszerűen csak felnagyítják a képet, hanem a filmet képkockánként javítják, részletgazdagabbá, ragyogóbbá, élesebbé formálják.

imax_fenyero

7. Az IMAX technikusok a minőség megszállottjai. Az IMAX hálózat üzemeltetési központja az év 365 napján, 24 órában üzemel és tartja megfigyelés alatt a világ valamennyi IMAX moziját, hogy a rendszer folyamatos és optimális működését biztosítsa. Az üzemelés közben gyűjtött ezernyi adat folyamatos elemzése által még azelőtt észlelhetnek lehetséges problémákat, mielőtt azok valóban megjelennének. A rendszer annyira érzékeny, hogy ha például valaki megpróbál kézzel állítani a hangon az egyik teremben, arról a kanadai központértesítést kap és távolról visszaállíthatja azt.

8. Az IMAX mérnökei minden vásznat és a projektorok lencséit az adott terem sajátosságaihoz fejlesztik, ezzel a munkával esetenként akár egy évet is eltöltenek. A magyarországi IMAX terem kialakításánál például két daru emelte be a vetítőgépet, és ezek segítségével eresztették le a speciális vásznat is. Csak ezután lehetett befejezni a mozi tetőszerkezetét.

Print

9. Mindegyik IMAX vetítőgép saját fejlesztésű képkorrektorral rendelkezik – egy 100 asztali komputer teljesítményével bíró szuper számítógéppel –, amely beépített érzékelővel van felszerelve. Ez úgy pásztázza a vásznat, mintha csak a közönség szeme lenne, ezáltal a képkorrektor a vetítés közben változtathat a beállításokon, így folyamatosan a legjobb képminőséget biztosítja.

10. Az IMAX termeket és vásznakat úgy tervezték, hogy a kép minél jobban kitöltse a néző látóterét. Az emberi szem vízszintesen majdnem 180 fokos látótérrel rendelkezik, így miközben a hagyományos mozitermek ennek körülbelül az 54%-át képesek kihasználni, az IMAX-ben akár 70% is elérhető. Ez azt is jelenti, hogy ezáltal a látvány sokkal több látósejtet ingerel a szemben, így a néző látványélménye sokkal intenzívebb.

Borítókép: coach.ninemsn.com.au

Ha végeztél a cikkel, nézz bele legújabb epizódunkba!

Ha tetszett a cikk, oszd meg másokkal is!

Kövess minket!

67,000RajongóLike
165,000KövetőKövess be
162,400KövetőKövess be
360,000FeliratkozóFeliratkozás

Legfrissebb

Insta