Még csak nemrég lett jogsid, vagy már több éve gyűjtöd a kilométereket? Bármelyik csoportba is tartozol, érdemes megfogadnod pár tanácsot a Magyar Közút szakembereitől, akik infografikákon mutatják be a legfontosabb tudnivalókat a téli közlekedésről.
A közutasok 0-24 órában azon dolgoznak, hogy a téli időjárási körülmények között is biztonságosan használhassák az autósok a kezelésükben lévő utakat, de a sofőröknek is szükséges ilyenkor jó pár dologra odafigyelni.
Fontos az előzetes tájékozódás is, mutatjuk, hogy mikor, kit és milyen számon hívhatsz télen.
Tudtad, hogy nem szabad megelőzni munkavégzés közben a hókotróinkat? Hidd el, egy hóeltakarítást végző autónk előtt biztosan téliesebbek az útviszonyok, mint mögötte. ?
Előzés helyett inkább avasd be az utasaidat is a sószórás és a téli munkavégzés fortélyaiba. Az útszóró só teljesen természetes anyag, bányában fejtik és őrlik. A másik használt síkosságmentesítő, a kálcium-klorid oldat mesterséges anyag, amit legnagyobb mennyiségben az élelmiszeripar használ szilárdító, állományjavító anyagként tejtermékében, savanyúságokban. Mindkét anyag remekül oldódik és csapadék hatására könnyen kimosódik. Ez azért lényeges, mert így nem tud felhalmozódni, vagyis olyan koncentrációja nem alakul ki sem az útpadkán, sem a talajban, ami az élővilágot, növényzetet veszélyeztetné.
Országosan 32 ezer kilométernyi utat kezel a Magyar Közút, ami 221 millió négyzetméternyi útfelületet jelent. Hozzájuk tartoznak a gyorsforgalmi utak (kivéve M5 és M6), a településeket összekötő fő- és mellékutak, illetve ezen utak településeken átvezető szakaszai. Minden más utat az önkormányzatok kezelnek. A hozzájuk tartozó utakon a téli üzemeltetési időszakban csaknem 1100 géppel dolgoznak folyamatos rotációban.
A közutasok tehát mindent megtesznek, hogy a lehető legbiztonságosabban közlekedhessünk ilyenkor is. Ha útra kelsz, ne csak magadra vigyázz, hanem az úton dolgozókra és a többi közlekedőre is!