Június második hetének tanára Kecskés Zoltán, a szombathelyi Nagy Lajos Gimnázium kémia-informatika szakos tanára. A vele elkészült interjúban kérdeztem őt az ECDL-vizsgákról, az informatika érettségiről, illetve arról, hogy került-e már kínos szituációba egy diákjával.
A diákok elméleti vagy gyakorlati síkon szeretik tanulni az informatikát manapság?
A diákok gyakorlati tárgyként tekintenek az informatikára. Jól is van ez így, hiszen ez az a szint, amit gimnáziumban középszinten “élvezhető” módon lehet feldolgozni. Van érdeklődés a mélyebb, elméleti tudnivalók iránt is, de ez csak arra a néhány diákra jellemző, akik informatikusként képzelik el a jövőjüket.
Ön szerint gond az, ha egy tanár viccesre veszi a figurát az óráin?
Nem, sőt. A youtube-generáció figyelmét már nagyon nehéz egy teljes tanóra idejére fenntartani – a jó ízlés határain belül minden eszköz bevethető. Arról nem is beszélve: ha nevetnek valamin, akkor biztosan megjegyzik.
Került már kínos helyzetbe egy diákjával?
A legkínosabb helyzet, amire emlékszem, amikor kezdő tanár koromban megkeresett szünetben az állandóan hiányzó kislány,hogy most ugyan itt van, de hát ő nem igazán készült most sem. Én nagyon szigorúan leteremtettem, hogy kémiából nincs még jegye ebben a félévben, pedig már április van – nem érdekel, készült-e vagy sem, amikor megyek fel órára, ő kinn, a táblánál állva várjon. Indulok órára: a folyosón mellém szegődik Igazgató Úr (maga is kémia szakos): “Zolikám, most jutott eszembe, hogy nálad még nem is voltam órán. Jövök veled látogatni.” Felérünk, hát a lány valóban kinn áll a táblánál. Igazgató úr pedig megkérdi:”Te vagy a hetes?” Mire a lány: “Nem, felelnem kell…” Na az a felelet, az valóban kínos volt…
Sokak választják az informatikát mint ötödik, kötelezően választható érettségi tantárgy könnyedsége miatt. Egy átlagot véve, valóban ilyen egyszerű lenne a középszintű informatikaérettségi, hogy minden más tantárgyat leköröz?
Az informatika tantárgy népszerűsége részben valóban abból ered, hogy a diákok azt hiszik, ez könnyű lesz. Úgy gondolom, egy-két furfangosabb táblázatkezelési feladatot leszámítva az informatika érettségi valóban nem jelent szellemi kihívást egy rendesen felkészült diák számára. Az igazi nehézséget nem a feladat nehézsége okozza, hanem az, hogy a tökéletes végrehajtásához mindennek rutinból kell mennie – egyszerűen nincs idő hosszasan gondolkodni a feladatokon. Volt már 120 pontos gyakorlati részt író diákom, minden évben van egy-két 115-116 pontos – de ők az utolsó pillanatig dolgoznak. Ha valaki informatikából érettségizne, ezt kell végiggondolnia: ezt a vizsgát sem lehet megúszni befektetett idő, gyakorlás nélkül.
Ön szerint a diákoknak érdemes megszerezni az Európai Számítógép-használói Jogosítványt?
Én a diákjaimat nem szoktam erre ösztönözni. Egyrészt azért, mert az érvényes szabályok szerint az érettségi felülről kompatibilis az ECDL-lel: ha valaki jelesre érettségizik középszinten informatikából, megkapja az ECDL-t is, csak a regisztrációs díjat kell megfizetnie. A másik ok, hogy úgy érzem: az érettségire készülés valóban magasabb szintű, hasznosabb tudást ad, mint az ECDL. Vannak, akik kilencedik osztályba úgy érkeznek, hogy egyik-másik modulból levizsgáztak már: mégis tudok nekik újat mondani. És akkor ez még csak a kilencedik osztályos anyag…