Június harmadik hetének tanára és egyben a nyári szünet első hét tanára Tánczos Krisztina, a pusztaszabolcsi Szabolcs Vezér Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégium magyar-dráma szakos tanára lett. A vele készült interjúban kérdeztük a tanárnőt azokról az eredményekről, amelyekre a legbüszkébb, de arra is kiváncsiak voltunk, mi egy osztályfőnök legfontosabb és legnehezebb feladata.
Miért a tanári pályát választotta mint hivatást?
Az egyik legszebb hivatás: apró emberpalántákból /hat évfolyamos képzés!/ sikeres felnőtteket nevelni!
Mely, a tanári pályafutása során elért eredményeire a legbüszkébb?
Vidéki középiskola vagyunk, de magyarból és drámából a diákjaim megnyerték a legfontosabb pályázatokat, versenyeket – a közösségi szellem nagyon erős nálunk. Az ormokra nem hívják az embert, oda fel kell kapaszkodni – ezt a szállóigét sokszor hallják tőlem, s az elért sikerek motiválják a tanulókat a feladatok vállalásában és megoldásában.
Ön a szerzője a Gyakorlókönyv magyar nyelvből című kötetnek. Milyen érzés egy olyan könyvet megalkotni, amiből aztán több ezer diák készül a középiskolai magyar nyelvtan órákra?
Látva az általános iskolából érkezők eltérő tudásszintjét, döntöttem úgy, hogy a felzárkóztatást és a tehetséggondozást is támogatom ezzel a könyvvel. A negyedik kiadás utáni visszajelzések azt mutatják, hogy szívesen tanulnak belőle a diákok, elsősorban a kreatív, játékos-gondolkodtató feladatok miatt.
Milyen lépései vannak egy tankönyv megalkotásának? Mi a folyamata?
Az anyaggyűjtés volt a leghosszabb folyamat, különösen a nyelvi játékok kitalálása. Ezt követte a szerkesztés, a fejezetek szerinti csoportosítás, majd a megoldások /a kiadó javaslatára, hogy önállóan is tudjanak dolgozni a tanulók/
Ön szerint hogyan lehetne újra megszerettetni a diákokkal a színházat? Milyen módszer használna náluk a leginkább?
25 éve minden tanévben 60-80 színházbérletesem van, ezen kívül a fővárosi színházlátogatások is rendszeresek. 3 éve részt veszünk a dunaújvárosi és a székesfehérvári színházak Ádámok és Évák programjában is. A drámásaim nagyszínpadon állva megtapasztalhatták a színház igazi világát, s a következő tanévben rendszeres fellépői lesznek a Vörösmarty Színház János vitéz előadásának.
Került már kínos helyzetbe egyik diákjával? Ha igen, elmesélné az incidenst, kérem?
Szerencsére ilyen ritkán fordul elő, elsősorban a tehetséges, de lustálkodó diákok esetében: igyekszem meggyőzni őket, hogy kitartó munkával hegyeket lehet megmozgatni. Ez legtöbbször nehéz feladat: a személyes példamutatás /jómagam is folyamatosan pályázom, írok, rendezek/ szokott célhoz vezetni.
Ön többször volt már osztályfőnök. Mi egy osztályt vezető tanár legfontosabb feladata?
A közösségformálás a legfontosabb feladat: tudjanak együtt és egymásért dolgozni, becsüljék meg egymás munkáját.
És mi egy osztályfőnök legnehezebb feladata?
Kamaszkorban az eltérő személyiségjegyű diákokat közös célok mentén egységgé formálni, hogy mindannyian azt érezzék: egyenként is fontosak a közösségben. Jelenlegi osztályomban a két szakmacsoport közti különbséget kell áthidalni, erre már sikeres próbálkozásaink történtek. Saját osztály nélkül nem is tudnám elképzelni a tanári pályát!