Az Utazás Kiállítás immár 38. alkalommal nyitotta meg kapuit az érdeklődők előtt a Hungexpo Budapesti Vásárközpontban. A rendezvényen helyet kapott a Globoport Afrika Expo és Vásár, ahol Buda Gergellyel beszélgettünk az afrikai élményeiről.
Hogyan kerültél szorosabb kapcsolatba Afrikával?
Egyetemi tanulmányaimat a nemzetközi kapcsolatok alapszakon végeztem, majd a mesterképzés alatt elkezdtem érdeklődni a globális témák iránt, ekkor ragadott magával ez a különleges kontinens. Véleményem szerint a segélyezés sok emberéletet megment, emellett azonban konzervál bizonyos helyzeteket. Csak egy gazdasági fejlődés idézhetne elő olyan változásokat, amelyek hosszú távon javítják az életkörülményeket. Afrika legnagyobb kikötővárosában, a 10 millió főt számláló Lagosban éltem. A nigériai gazdaság az olajnak köszönhetően uralja az egész nyugat-afrikai térséget, melynek Lagos a gazdasági központja.
Mennyiben teltek másként a hétköznapok, mint itthon?
Különös élmény volt megtapasztalni, hogy milyen nehézségekkel kell megküzdenie egy kis magyar vállalkozásnak Nigériában. Meglepő volt számomra, hogy az afrikai alkalmazottak nem rendelkeznek geometriai ismeretekkel, mely feltehetően az iskolarendszerből fakad. Az afrikaiak ki tudják számolni, hogy 360° osztva 90°-kal egyenlő 4-gyel, azonban azt már nem értik, hogy egy kör 4 felé osztva 90°-os szeleteket ad.
Van valamilyen emlékezetes történeted a helyiekkel kapcsolatban?
Lagosban a rendőrök kalasnyikovval járnak az utcán, ennek ellenére nem éreztem magam veszélyben, volt rá példa, hogy egyedül indultam a város felfedezésére. A rendőrökhöz egy nem mindennapi élményem is kapcsolódik. Két egymást követő nap megállítottak, hogy probléma van a jogosítvánnyal. Előző nap már kifizettem a büntetést ugyanannak a rendőrnek, amit szóvá tettem és ez vitáig fajult, végül büntetés nélkül elengedtek.
Biztos volt egy elképzelésed, hogy milyen lehet a fekete kontinens. Mennyiben változott a véleményed?
Érdekes volt látni, hogy egy ilyen hatalmas város hogyan működik a fejlődő világban. Egyáltalán nem gondoltam volna, hogy ez azzal jár, hogy folyamatosan hatalmas közlekedési dugók vannak, amitől természetesen nagyon rossz a levegő minősége. Európai szemmel nézve szegénység van, de éhínség nincsen. A mindennapi betevő falatot elő tudják teremteni az emberek, akár gyümölcseladásból is.
Milyen közlekedési lehetőségek voltak?
Tömegközlekedés nem nagyon van, de jellemzőek a tuk-tukok vagy a motortaxi, melyet 12-13 éves srácok vezetnek. Lagos egy óriási város, például két órát utaztam autóval a strandig, ahogy a bevásárló központig is, ahol európai termékeket is lehet vásárolni igencsak borsos áron.
Mindenki beszél angolul?
Persze. Afrikai angolt, amire rá kell állni az ember fülének. Nem ejtik a „t” és az „r” hangot, így lesz a „market”-ből „makecc”.
kép: quantis-group.com