A Középsuli.hu ismét megrendezi Az Év tanára pályázatát, melyben megválasztjuk a 2016-os év legjobb tanárát. Ti beküldtétek nekünk kedvenc tanáraitokat, mi pedig kiküldtünk nekik egy standard kérdéssort. A kérdések alapján kiválasztottuk azokat a tanárokat, akiket az elkövetkező napokban bemutatunk nektek. Közülük lesz lehetőségetek megszavazni a 2016-os év tanárát!
Név: Tötösné Gados Zsuzsanna
Iskola: BVHSZC Semmelweis Ignác Iskolája
Szak: történelem, filozófia, eszperantó
Mi motiválta, hogy a tanári pályát válassza? Mennyi ideje tanít?
Gyermekkorom óta tanító, tanár szerettem volna lenni. Valószínűleg a családi példa is hatott: édesanyám tanítónő volt. 1979 óta tanítok. Négy évig egy általános iskolában napközis tanárként szereztem nagyon hasznos gyakorlati tapasztalatokat. A Semmelweisben 1983 óta dolgozom.
Milyen módszereket tart a legmegfelelőbbnek és melyeket alkalmazza az órákon?
Nem hiszem, hogy lenne egyetlen üdvözítő módszer. Változatos módszereket kell, kellene alkalmazni: a tanulóknak, a közösségnek, a tananyagnak megfelelően. Legszívesebben a kooperatív csoportmunkát alkalmazom, de ez nagyon időigényes, ritkán tudunk vele élni. Többnyire a hagyományos óravezetés jellemzi óráimat, amelyet diavetítésekkel, közös forráselemzésekkel, önálló munkákkal és tanulói kiselőadásokkal teszünk változatosabbá. A tanulók bevonását fontosnak tartom, de nem mindig sikerül minden tanulót aktivizálnom.
Mennyire tartja fontosnak a jó tanár-diák viszonyt?
Nagyon fontos egy kölcsönös tiszteleten, együttműködésen alapuló tanár-diák viszony. El kell fogadtatnom magam a tanulókkal, hiszen enélkül nem tudnám átadni azokat az értékeket, amelyeket szeretnék, s el kell fogadnom a diákokat, érezniük kell minden pillantásomból, szavamból ezt az elfogadást, azt hogy bízom bennük. Persze, ez sem mindig sikerül, amikor fáradt vagyok, rossz eredmények születnek, a korholáson nem biztos, hogy átjut ez a szándék.
A jövőben milyen változtatásokat szeretne véghez vinni? ( továbbképzések, módszertani változások stb.)
Két évem van a nyugdíjig. Elsősorban a lelkesedésemet szeretném megőrizni. Az egyre több adminisztratív feladat mellett ez egyre nehezebb. Módszertani területen szeretném kihasználni, hogy az okos telefon belenőtt a diákok kezébe. Az izgat, hogyan lehetne ezt a tanórákon hasznosítani, előnyre fordítani.
Ön szerint egy tanárnak a tanításon túl milyen feladata van a diákokat érintően?
A pedagógus elsődleges feladata a diákok személyiségfejlődésének segítése. Mindenkit a maga adottságainak megfelelő legsokoldalúbb, magabiztos, együttműködésre, boldogságra képes felelős felnőtté segíteni.
Pedagógusként mit tekint a legnagyobb sikerének?
Azt, hogyha a diákok örömteli élményként emlékeznek az iskolai életre, a tanórákra.
Melyek a tanári pálya legnehezebb pillanatai?
Amikor tehetetlennek érzem magam: látom problémát és nem tudok segíteni.
Hogyan reagálhat egy tanár a kínos helyzetre?
Attól függ, milyen jellegű a kínos helyzet. De általánosságban talán az a legfontosabb, megmutassa a diákoknak, hogyan lehet egy ilyen kínos helyzetből kijutni. Mert a személyes példamutatásunk a legfontosabb nevelőeszköz.