Ismerős az az illat, mikor kinyitod egy új autó ajtaját és egy kellemes, semmihez sem fogható illat csap meg? A minden autót átjáró érzésnek komoly hatása van, ami döntésünket nagyban befolyásolja, hogy megvegyük-e az adott autót.
Az újautó illat egy marketing fogás is egyben, aminek célja, hogy tudat alatt befolyásolják a vásárlót. Nagyon kellemes aromák lengik körbe az utasteret, ami mindenkire pozitív hatással van. A vásárló nem is veszi észre a mögöttes tartalmat, mert ez által nehezebben tud logikusan dönteni.
Az autógyárak ezzel mind tisztában vannak. Az autók eladása mindig is egy jól felépített stratégia szerint működött, aminek lényege, hogy egy vásárlónál elérjék azt, hogy megvegye az adott járművet.
Az egyik neves autógyár olyan szakembereket alkalmaz, akik kifejezetten az orrukra hagyatkoznak. Az a feladatuk, hogy illatmintákat vegyenek egy új autó belső teréből és megállapítsák, hogy mennyire kellemes. Ha bármilyen kellemetlen szagot találnak, azt azonnal jelenteni kell és megszüntetni, hogy a vásárló csak a kellemes illatokat érezze.
De miből is tevődik össze egy újautó illat?
Különböző illékony anyagok adják ezt a kellemes érzést. Többnyire a ragasztó- és tömítőanyagok, valamint az ülés, a kormánykerék és a műszerfalból származó illatok lengik körül az utasteret. Gyártás után még nem szilárdultak meg annyira az anyagok, ezért ontják magukból az illatokat. A folyamat hónapokig tarthat, attól függ, hogy az egyes komponensek mennyire gyorsan szilárdulnak meg.
De vajon káros-e ez az illat?
Egy 2012-es felmérés szerint több káros anyagot is találtak az új autók belső teréből származó levegőben. Klór, ólom és egyéb nehézfémeket mutattak ki, amik káros hatást gyakorolnak az emberi szervezetre. Egy másik felmérés szerint az új autók tulajdonosai gyakrabban betegszenek meg, ami feltehetően ezeknek a káros anyagoknak a mellékhatásai.