A Fóti Fáy András Általános Iskola igazgatóját, Kakuk Zsoltot kérdezte a Fótinfo a digitális tanításra való átállásról, a tavaly márciusi tapasztalatok hasznosságáról, illetve a tanárok, diákok hangulatáról.
Mennyire érte váratlanul Önöket, hogy március 8-tól ismét át kell állniuk a digitális oktatásra?
Sajnos számítottunk rá. Már év elején megalkottuk a digitális tanítási munkarendre vonatkozó szabályzatot, meghatároztuk, hogy milyen platformokon, milyen formában kell a digitális oktatást végezniük a kollégáknak. A tavalyi év tapasztalatai alapján konkrét útmutatást írtunk arra az esetre, ha digitális oktatásra kerül sor, ebben ott áll, hogy kinek mi a pontos feladata. Arra is gondoltunk, hogy azoknak, akik nem tudnak hozzáférni valamilyen oknál fogva a megfelelő csatornákhoz, papír alapon hogyan biztosítjuk a tananyagot és hogyan ellenőrizzük a tanulást.
Hogyan szervezték meg tavaly a digitális oktatást?
Akkor váratlanul ért minket a dolog, de igyekeztünk megfelelni a kihívásoknak. Mind a szülőknek, mind a gyerekeknek új helyzet volt. Az első heti próbaidőszak után kialakultak a működési keretek. A hatékonyság minden évfolyamon más volt. A felső tagozaton már jobban tudják használni a diákok, de a munkafegyelmet mindenképpen rontotta a gyerekeknél.
Hogyan lehetne motiválni a diákokat, hogy ezt is ugyanolyan komolyan vegyék, mint az iskolai tanórákat?
Ez a szülőknek is a feladatuk, akiknek szintén nagy terhet jelentett ez a helyzet. Tanárfüggő is. Ha érdekes a digitális oktatás, akkor motiváltabbak a gyerekek. Akik továbbtanulás előtt állnak, és nem mindegy, hogy milyen jegyet kapnak, így is jól teljesítenek. Akik a jelenléti oktatásban sem nagyon voltak aktívak, azok a digitális oktatásban sem azok.
Milyen változtatásokat vezettek be a tavalyihoz képest, hogy jobban működjön a digitális oktatás?
Tavaly voltak ütközések kollégák között, előfordult, hogy egy időben akartak tartani ugyanannak az osztálynak digitális tanórát. Ezeket most kiküszöböltük és órarend szerint folyik az oktatás. A KRÉTA rendszer egy új lehetőség, amivel több kolléga is fog élni; egyszerűbb, mint más platformok. Ennek az az előnye, hogy a gyerekek már fent vannak a rendszerben, hiszen ez a hivatalos érintkezési forma is, ahova bekerülnek a jegyek, hiányzások.
Az alsósoknál mennyire szükséges a szülői jelenlét a digitális oktatás hatékonyságához?
Minél kisebb a gyerek, annál nagyobb segítségre van szüksége. Főleg az eszközkezelésben kell a kicsiknek segíteni. A negyedikesek már elboldogulnak, de egy-két esetben a felsősöknek is kell a szülői támogatás.
Milyen a hangulat az iskolában?
Azt tapasztalom, hogy több tanár örül a zárásnak. Sok idős kollégánk van, ők féltik az egészségüket. A digitális oktatás hatékonysága mindig kérdőjeles, de reméljük, hogy tényleg csak erről a pár hétről van szó, utána visszaállhat a megszokott rend.
Kötelezővé tenné a pedagógusok számára az oltást?
Több a nem oltott kollégánk, mint az oltott. Úgy gondolom, hogy hasznos lenne, ha mindenki megkapná az oltást.