A Huszár Kristóf (producer-basszusgitár), Puskás Dalma Tamara (ének-dalszöveg) és Kriska Bálint (producer-szintetizátor) alkotta AGAVOID 2015-ben állt össze. Debütáló kislemezük Tamper/Ignore címmel az év végén látott napvilágot.
A trió egy elég konkrétan behatárolt stílusban, úgynevezett experimentális psych-art-dreampopban alkot. A zenekar egyébként ahhoz a Pluto Sound stúdióhoz tartozik, melynek válogatáslemez-projektjéről már korábban is beszámoltunk. Nem meglepő tehát, hogy az AGAVOID a kiadó projektjének harmadik lemezére is felfért, ráadásul első magyar nyelvű dalukkal, mely az Átfedés címet kapta. Huszár Kristóf egyébként ugye Mák Tivadarral közösen alapította a Pluto Soundot.
A zenekar saját stílusának és egyedi hangzásvilágának kialakításában nem csupán a zenei impressziók játszanak főszerepet, mindannyian merítenek más művészeti irányokból is.
Puskás Dalma Tamara különösen erős benyomásokat gyűjt fotós karrierje során, míg a fiúk más-más zenei projektek nyomán is inspirálódnak: Kristóf a Pluto Sound mellett Christopher Waver szólóprojektben kísérletezik groovy elektronikával, Bálint pedig többnyire úszós kísérleti ambient témákat készít O’Sullivan néven.
A zenekar legnagyobb sikerei közt említik, hogy alakulásuk évében a Keret Blog KIKELTETŐ néven futó tehetségkutatójának döntőjéig meneteltek, bekerültek a Hangfoglaló program induló előadói közé, illetve az Electronic Beats tavaly az első hazai válogatásukra is betette az egyik zenéjüket.
Ez a dal, mely a Fragment címet kapta, a zenekar második nagylemezének kulcsszerzeménye is lett egyben. A második album – melynek címe STRATUM – megjelenése és az első nagylemez közt négy év telt el egyébként. A trió bemutatkozó anyaga, a kilenc tracket magába foglaló CĀSUS ugyanis még 2016-ban jelent meg.
A második válogatás összerakásához a zenekar még 2019-ben állt neki, sokat ügyködtek a dalok végleges verziójáig, végül 2020 tavaszán rögzítették az anyagot – az akkor még működő, azóta az enyészetté váló – a Keleti Blokkbéli saját stúdiójukban. Az utómunka és a végső simítások is itt történtek nyár közepéig, a masteringet pedig Stámusz Feri (Stamusic) készítette. A lemez struktúrájában sokat segített Tövisházi Ambrus a Hangfoglaló mentorprogramján keresztül.
Az AGAVID szerint „az albumon a fényesebb, békésebb hangzások felől haladnak a sötétebb tónusú, néhol már éjszakai világot jelképező hatások felé.”
A STRATUM összesen nyolc dalt sűrít egybe.
Az első track az AVIATE címet kapta, mely még szorosan kötődik a debütáló album világához. Egyben egy átvezetésként is szolgál a CĀSUS és a STRATUM közt, hiszen a dal második felében történő tempóváltás már a második nagylemez folytatását vetíti előre.
A BETWEEN címet viselő következő szám már egy régi darab, hiszen a szöveg a dallam megszületése előtt már több mint egy évvel létezett. A dal azt a témát járja körül, hogy választanunk kell lehetőségek, valóságok közül, és vannak olyan helyzetek, hogy képesek vagyunk húzni az időt döntések előtt.
A BRAVE című szerzemény egy kicsit kilóg a sorból. A srácok azt mesélték, hogy eredetileg egy houseosabb témát képzeltek el a dalhoz, de idővel rájöttek, sok hasonló hangzású számot készítettek már, ezért egy kicsit átalakították a témát. Bátor döntés volt és határozottan előnyös is.
MOLDAVITE a címe a negyedik dalnak, mely korábban kislemezként is megjelent már. Most egy átdolgozott, letisztultabb verzió került az albumra, mely egy új outroval is bővült. A dal egyébként a tavaly megjelent live session videóban is helyet kapott.
A TUNNEL című dal basszustémája már az első nagylemez megszületése után nem sokkal készen volt, a szöveg viszont utolsóként került rá a már kész dallamra, így a zenekar ezt a dalt tekinti az anyag legújabb darabjának.
A FRAGMENT lett ugye a kritikusok által nagyra tartott dal, mely a nézőpontok sokszínűségét hivatott bemutatni.
Utolsó előttiként a PEARL című számot hallgathatjuk meg, melyről a zenekar elárulta, hogy mindannyiuk személyes kedvence.
A záróakkord pedig az OBLIQUE I-II, mely az album legkomplexebb száma mind technikailag, mind narratíva szempontjából. A dal két részből áll: Az első részben elhangzó sorok a II. részben kerülnek kibontásra.
A második lemez tehát eléggé komplex és erős dalokat tartalmaz. A nyolc szám közül az lemezen hallható első dal, az AVIATE a napokban klippel együtt is debütált.
A kisfilm rendkívül különleges: a zenekar tagjai ugyanis klónozással életre hívnak egy negyedik, tiszteletbeli bandatagot, aki egyszerre mindenki és senki sem.
Az ötlet megvalósításában Tóth Márton Emil képzőművész volt az AGAVOID segítségére.
A klipet Damokos Attila rendezte, aki a következőket mesélte a videóról:
,,A filmmel az volt a célom, hogy rímeljek az Agavoid zenéjére képi értelemben. A dramaturgia során a zenekar tagjai mintát vettek egymásról, és abból állítottak össze egy kompozíciót. Kicsit úgy, mint ahogy a zenéjük felépül, csak itt a végtermék nem pusztán a zene, hanem egy összművészeti kollaboráció, aminek része többek között az így összeállt szobor, az azt dokumentáló kísérleti – 16 és 8 milliméteres szalagra vett – kisfilm és természetesen a zene is.”
Főkép: Facebook
A cikk a Nemzeti Kulturális Alap támogatásával készült.