Tanulni kell, tanulni fontos, tanulni a Te érdeked. Mindenki azt sulykolja, hogy szívj magadba minél több tudást, szerezz jó jegyeket, Te mégis sokszor úgy érzed, hogy valami falsul működik és hiába erőlködsz, nem sikerül átszakítani a célszalagot. Ehhez nemcsak az IQ-dat, de az EQ-dat is mozgósítanod kell.
Egyre több neveléssel foglalkozó szakember fordul az EQ vagyis Emotonal Intelligence, vagyis a szociális és érzelmi intelligencia megismerése felé. Szerintük az értelmi intelligencia, az IQ önmagában még kevés ahhoz, hogy valaki sikeres legyen az életben. A sikert ugye Te sem úgy képzeled el, hogy lesz egy jó munkád és sok pénzt fogsz keresni? A sikeres élet ennél komplexebb fogalom. A boldogság, a kiteljesedés is benne foglaltatik, ennek eléréséhez pedig az érzelmi intelligenciánkat is be kell vonni a tanulásba, már az iskolai évek elején.
Amerikában egyre nagyobb teret kap az oktatásnak ez a megközelítése. Kenneth W. Merrell és Barbara A. Gueldner A szociális és érzelmi tanulás az osztályban: a mentális egészség és tanulási készség fejlesztése című könyve is ezt a témát járja körül. Ez az oktatási módszer nem csupán elméletben létezik, hiszen a szerzők már kipróbált és a gyakorlatban is tesztelt eredményeket taglalnak könyvükben.
Az érzelmi és szociális intelligencia fejlesztése mentén történő oktatás szakít a teljesítmény alapú követelmény rendszerrel, tehát nem arra hegyezi ki az órákat, hogy kikérdezi a diákokat a tananyagról. Fontos szerep jut annak is, hogy a diákok megálljanak, időt hagyjanak magunknak és másoknak arra, hogy megvitassák mit éreznek, hogyan látják a dolgokat. Egymás és önmagunk megértése a lényeg. A tanórákon és az iskolában töltött napok során nem a tananyag ledarálása és kötelező számonkérése az egyedüli cél, hanem ezzel párhuzamosan az is, hogy a diákok hangot tudjanak adni az érzelmeiknek, minél több dologra reflektáljanak és megbeszéljék azokat.
És, hogy mi lesz ennek a haszna a jövőben? A gyerekekből jó eséllyel olyan felnőttek válnak, akik képesek másokkal hatékonyan kommunikálni, nem átsiklanak a dolgok felett, hanem megállnak, értelmeznek és megértenek, akik képesek megfogalmazni céljaikat, miközben másokkal is hatékonyan képesek kommunikálni, átélni helyzetüket, átérezni az érzelmeiket.
Képek: pulseprogram, lakehouserecoverycenter, giphy