Év tanára pályázati interjú – határon túl

Rovat

Megosztás

A Középsuli.hu ismét megrendezi Az Év tanára pályázatát, melyben megválasztjuk a 2016-os év legjobb tanárát. Ti beküldtétek nekünk kedvenc tanáraitokat, mi pedig kiküldtünk nekik egy kérdéssort. A válaszok alapján szakértőinkkel együtt kiválasztottuk azokat a tanárokat, akiket az elkövetkező napokban bemutatunk nektek. Idén először a Bethlen Gábor Alapkezelővel együttműködve határon túli magyar pedagógusokat is jelöltek különböző pedagógus szervezetek. Velük is készítettünk interjúkat, s a válaszok alapján közülük is kiválasztottuk a legjobbakat. Közülük lesz lehetőségetek megszavazni a 2016-os év tanárát!

Név: BERNÁD ILDIKÓ

 

Iskola: VASKERTES ÁLTALÁNOS ISKOLA , GYERGYÓSZENTMIKLÓS

 

Szak: FIZIKA ÉS MATEMATIKA

 

Mi motiválta, hogy a tanári pályát válassza? Mennyi ideje tanít?

22 éve tanítok fizikát és matematikát , eleinte a gyergyószentmiklósi  Salamon Ernő Elméleti Gimnáziumban , majd a Vaskertes Általános Iskolában , ahol jelenleg az intézményvezetéssel is megbíztak. Diákként nagyon szerettem iskolába járni, általában minden tantárgyat kedveltem, úgy a reál , mint a humán tantárgyakat. Tanáraim többségére szeretettel és elismeréssel gondolok vissza, mai napig hálás vagyok, hogy megismerhettem őket , hiszen a tudás mellett értékrendet is közvetítettek felénk . Valószínű ez is meghatározta  döntésemet, hogy tanár lettem, bár az is fontos szerepet játszott  benne, hogy emberekkel szerettem volna foglalkozni a későbbiekben is.

Milyen módszereket tart a legmegfelelőbbnek és melyeket alkalmazza az órákon?

Mindamellett, hogy az órákon új ismereteket adok  át, fontosnak tartom megtanítani a tanulókat a világ saját maguk általi felfedezésére, a számukra szükséges aktuális információ, tudás megszerzésének képességére, ebben nyújt segítséget a digitális technika alkalmazása, az interaktív tábla használata.  A diákok rendkívül nyitottak az informatikai alkalmazások használatára, a számítógéppel segített tanóra jobban megfogja, motiválja a gyerekeket, mint a hagyományos frontális tanári előadás.Igyekszem érdekes, a mindennapi életből merített feladatokat összeállítani számukra, kísérletekkel “ elvarázsolni ”őket .  Fontosnak tartom, hogy  iránytűt adjunk a diák kezébe azzal, hogy az ismeretek lényegét emeljük ki.  Néha a  humor , a játékos feladatok is  segítenek átlendülni a mélyponton , hiszen bizonyított, hogy a játékosan  előadott témákra általában jobban figyelnek a diákok, illetve az jobban meg is marad az emlékezetükben.

Mennyire tartja fontosnak a jó tanár-diák viszonyt?

Az iskolában  rengeteg stressz érheti a gyereket, egy jó tanár tehát nemcsak tanít és a házi feladat ellenőrzésében segít, hanem az osztályon kívüli dolgokra is megpróbál odafigyelni és segítséget nyújtani azokban. Sok diák fordul tanáraihoz  segítségért vagy tanácsért (családi problémák, lelki problémák, bizonytalanság, stb.) – ehhez pedig a tanárral való jó kapcsolat elengedhetetlen. Mindemellett a kölcsönös tisztelet is nagyon fontos egy tanár-diák kapcsolatban. Az a pedagógus, aki időt és figyelmet szentel tanítványainak, meghallgatja őket, és őszinte érdeklődéssel, segítőkészséggel fogadja élményeiket, panaszaikat, sokkal hitelesebb lesz, elsősorban nem tanárként, hanem emberként.

A jövőben milyen változtatásokat szeretne véghez vinni? ( továbbképzések, módszertani változások stb.)

Természetesen a tanár sem tudhat mindent , viszont tisztában kell lennie azzal, hogy bizonyos információkra hogyan, hol bukkanhat rá, és nem utolsósorban folyamatosan fejlesztenie – képeznie kell magát, csak így  lehet az oktatási-nevelési céloknak folyamatosan, magas szinten megfelelni, a  szaktudást naprakészen tartani , vezetői ismereteket szerezni , nyitottabbá, tágabb látókörűvé válni  és az iskola világának viharaiban helytállni.

Ön szerint egy tanárnak a tanításon túl milyen feladata van a diákokat érintően?

Úgy gondolom, hogy a  jó tanár egész életre szóló példával szolgál tanítványainak , egy olyan új világot nyit meg emberségben és tudásban, amelyet a diák soha el nem felejt. Fontos az, hogy nyitott legyen  , mindenben a jót, a pozitívat, az értéket keresse , kifogyhatatlan lelkesedéssel , energiával  és változatos módszerekkel mutatva meg  diákjainak  új és új utakat.

Iskolánk mottója is ezt tükrözi :

                                               “ Utak úgy lesznek, hogy járunk rajtuk. “     (Hans Kudszus)

Pedagógusként mit tekint a legnagyobb sikerének?

Szeretném átadni  tudásomat a diákoknak,  és megszerettetni annyira a tantárgyaimat, amennyire én szeretem – sikernek érzem azt, ha a gyerekek csillogó szemekkel figyelnek, érdeklődnek, kérdeznek, ha sikeresen szerepelnek különféle versenyeken, ha a továbbtanulásban –pályaválasztásban a fizikát és matematikát választják, ha évek múlva visszatérnek és volt diákként, most már szülőként is bizalmat szavaznak  nekünk, ránk bízzák gyerekeik oktatását.

Sikernek érzem azt is, hogy kollegáim képesnek ítéltek arra a feladatra és támogattak abban , hogy immár  3 éve az iskola igazgatója lehetek, büszke vagyok az utóbbi években elért eredményekre, a megnyert  pályázatokra , színvonalas előadásokra –köszönhető mindez   a csapatmunkának , a tanárok, tanítónők, óvónők, gyerekek és szülők lelkes hozzállásának és összefogásának .

Melyek a tanári pálya legnehezebb pillanatai?

A tanítást  sok minden megnehezíti, mindennapos küzdelem az, hogy nagy létszámúak az osztályok, végeláthatatlan a papírmunka, hatalmas a bürokrácia, közönyösek a diákok, a szülők minden felelősséget az iskolára hárítanak …. Nem könnyű hivatás ez, mégis a hétköznapi gondok mellett nagyon sok örömet ad, rengeteg élményhez juttat.Soha nem feledhetjük, hogy aktív, küzdelmes munkánk által válhatunk példaképpé, szorgalmunk és tudásra törekvésünk által megfelelő szakemberré, jellemünk és alázatunk által jobb emberré.

Böjte Csaba szavait idézve : „Pedagógusnak lenni azt jelenti, hogy végtelen kíváncsisággal, türelemmel, kitartással bátorítod a gyermeket, segíted, hogy merjen, akarjon kibomlani, kinyílni mint egy csoda, hogy felszínre kerüljön, közkinccsé váljon a szívében rejtett érték.”

Hogyan reagálhat egy tanár a kínos helyzetre?

Ennyi év tapasztalatával a hátam mögött is akad olyan pillanat, amikor nehezen térek magamhoz… de megfelelő humorérzékkel, stratégiákkal és önkontrollal minden kínos helyzet kezelhető.

Ha végeztél a cikkel, nézz bele legújabb epizódunkba!

Ha tetszett a cikk, oszd meg másokkal is!

Kövess minket!

67,000RajongóLike
165,000KövetőKövess be
162,400KövetőKövess be
360,000FeliratkozóFeliratkozás

Legfrissebb

Insta