Az előző cikkemben a televízió és az internet ellentéteit és alakulását kezdtük boncolgatni. Megnéztük, milyen hihetetlen számadatok bizonyítják, hogy az interneté a jövő. Ezt fogjuk ma folytatni, kicsit még emberközelibb tényekkel és érdekes történetekkel.
Ha még nem olvastad az előző cikket, érdemes azzal kezdeni, ITT megtalálod.
Egy olyan társadalomban élünk jelenleg, ahol a korosztályok a médiafogyasztást tekintve teljesen szét vannak szakadva egymástól. a felnőtt és idősebb korosztályt egyértelműen a televízión keresztül lehet megfogni, a gyerekeket viszont már szinte lehetetlen így elérni, rájuk szinte kizárólag az interneten, a YouTube-on és egyéb social média platformon keresztül lehet hatni, legyen a cél akár egy információ, akár egy kereskedelmi tartalom, akár egy reklám célba juttatása. Gyakorlatilag a 14-21 éves korosztály 80%-a szinte egyáltalán nem néz tévét.
Ahogy ígértem, a mai cikkben is alátámasztom a gondolataimat személyes tapasztalatokkal. Én a videózásnak és az interjúzásnak köszönhetően elég sok tévés tehetségkutatóban felbukkant fiatallal vagyok jóban. Előfordult, hogy egy interjú beszélgetés után egész mély barátságok kötődtek az alanyokkal, így – bár természetesen nem ezért barátkoztam – egész alapos belátásom nyílt a tévés show műsor világba is. Észre vettem, hogy azokat a fiatal tévés szereplőket, akik nem kezdtek el komoly közösséget kiépíteni klipekkel, instagrammal saját maguk köré, túlnyomó többségében csak felnőttek, idősebbek ismerik fel, akár valamilyen médiában jelennek meg, akár az utcán sétálnak el mellettük.
Készítettem egy szavazást is, ahol egy olyan műsorom szereplőit ütköztettem a nézők előtt, akik ügyességi és észjátékokban versengenek a műsor keretei közt. A szavazás tulajdonképpen arra irányult, hogy ki kire szavaz. Az érdekesség az egészben ott kezdődik, hogy a YouTube-on futó műsor szereplői különböző helyekről lettek összeválogatva, van köztük vérbeli videós, sorozat-szereplő (Dominik a Középsuli sorozatunkból) és tévés versenyző is, aki nem egy tévéműsorban bukkant fel, kitűnő eredményeket elérve.
A szavazás eredménye ledöbbentett. Kiderült, hogy a fiatal nézőközönségünk gyakorlatilag egyáltalán nem ismer az ő korosztályukban lévő tévés szereplőket. Pedig ez a srác vezető kereskedelmi csatorna fő műsoridős élő produkciójában remekelt 10 héten keresztül.
Mi lesz a jövő?
Sokakban felmerülhet a kérdés, vajon teljese ki fog halni a nappalik fő berendezése? Bár tényleg sokat veszített a jelentőségéből, ahogy az előző cikkben is boncolgattuk, számos érv van amellett, hogy erre a műfajra igenis szükség van.
Az első és legvitathatatlanabb a költségvetés és stáb. Bár külföldön találni erre ellenpéldát, mégis nem jellemző, hogy internetes műsorgyártók olyan költségvetéssel rendelkeznének, hogy megengedhetnének maguknak olyan hihetetlen költségvetéseket, mint amibe például egy X-Faktor kerülhet.
A második az élő műsorok sugárzása, ami bár az interneten is lehetséges már, de ez még kifejezetten gyerekcipőben jár minőséget és a lehetőségek megvalósítását tekintve.
Vannak olyan szolgáltatások, amik gyakorlatilag pont az előbbi lehetőségeket megszerezve online gyártanak műsorokat, a leghíresebb ilyen a Netflix. Ez jelenleg hazánkban még közel sem olyan híres, mint külföldön, viszont bizonyára hamarosan megérkezik hozzánk is. Valószínűleg ha el is kell hogy érkezzen a végső váltás, a jelenlegi csatornák akkor sem szűnnének meg, maximum platformot váltanának.
Neked mi a véleményed? Szavazz! 🙂