YouTuber-berkekben járva: Százezrek követik őket az interneten napról napra

Rovat

Megosztás

Hallottál már ilyen szavakat, kifejezéseket az interneten: „Dancsó Péter megengedte”, „Anyád szűz”? Ezek a YouTube legismertebb magyar videósainak beszólásai, jelszavai, ismertetőjelei.

Mit jelent YouTube videósnak lenni?

Amikor a YouTube 2005 februárjában útnak indult, még nem lehetett tudni, hogy pontosan milyen tartalmak megosztását részesítik majd előnyben a leendő felhasználók.

A YouTube készítőinek céljai főként azok voltak, hogy megteremtsenek egy olyan különálló helyet az interneten, amely „emberek milliárdjai számára teszi lehetővé eredeti videók felfedezését, megtekintését és megosztását”, illetve ahol „az emberek kapcsolatba léphetnek egymással, tájékoztathatnak és inspirálhatnak bárkit a világon”.

A YouTube videózás ekkor indult el, majd egészen hamar ki is bontakozott. Egy olyan internetes hely ez, amelyről elmondható, hogy az emberek valóban arra használják, amire készítői kitalálták.

Áprilisban ünnepli tizedik születésnapját az első YouTube videó

2005. április 23-án 20.27 perckor került fel az első, „Me at the zoo” című videó Jawed Karim által a YouTube-ra. A videó közel húsz másodperces, melyben Jawed, aki a YouTube egyik alapítója is, az elefántok hosszú ormányáról beszél:

„(…) Rendben, szóval, itt állunk az elefántok előtt. A legkirályabb dolog ezekben a srácokban, hogy nagyon-nagyon hosszú ormányuk van, és ez klassz. (…)”

https://www.youtube.com/watch?v=jNQXAC9IVRw

 

Ez a videó indította el a YouTube videózást, ezután többen szintúgy feltöltötték saját készítésű videóikat, majd kialakult egy új műnem ebből, amelyből végül mára már egy „szakma” is lett egyesek számára mind külföldön, mind hazánkban.

Elterjedése hazánkban

Míg Nyugat-Európát és az Egyesült Államokat pikkpakk meghódította a videómegosztó oldal, addig Magyarországon ez egy kissé lassabban sikerült, illetve egy évvel később is indult.

Az első nézettebb magyarországi YouTube csatorna 2006 júniusában jött létre, mely után itthon is többen kedvet kaptak csatornák létrehozására, illetve videók feltöltésére.

Majd egy évvel később forradalmasították és sajátították ki a felületet a magyar tartalomgyártók, és azóta is folyamatosan újul: a nézőtáborok nőnek, a sikerek nőnek, kialakult az internetes ismertség fogalma itthon is.

Milyen videókat tölthetünk fel YouTube-ra?

Szinte bármilyet. A kreativitásunk és a fantáziánk szabhat határt. Ennek ellenére kialakult néhány alapvető videózási műfaj, amelyekbe besorolhatjuk a videókat.

Az egyik ilyen legalapvetőbb a vlogolás, amikor egyszerűen a kamera előtt ülve/állva készítője kibeszéli gondolatait. Kifejtheted a véleményedet azokban a témákban, amelyek téged foglalkoztatnak, hangosan gondolkozhatsz, majd felrakhatod a csatornádra, hogy megoszd másokkal is ezeket a gondolatokat, illetve nyiss a világra az interneten keresztül.

Ennek is lehetnek alfajai:

A “tipikus” vlog a vágatlan vagy vágásokkal kevésbé színesített videóból áll, illetve nem szükséges hozzá előzetesen hosszas felkészülés, amely jellemző például Magyarország legismertebb tinédzservloggerének, GoodLike Márton videóira, aki közel két év alatt, tizenhét éves korára átlépte a százötvenhatezres feliratkozószámot is.

https://www.youtube.com/watch?v=vmvRA_2rVQg&list=UUcymkSW7wjbVCxt5CKLnsnQ

 

A másik irányzat, amelyben a vlogvideóhoz előzetesen megírt scriptet használ a készítő, valamint részletesen meg is vágja a videót, így egyes felvett, bakis vagy nem lényeges részek kimaradnak belőle. Ehhez már több felkészülési idő is tartozik. Tipikus művelője Csebe99, a CsChannel nevű csatorna tulajdonosa.

https://www.youtube.com/watch?v=LRDIYeC5vi8&list=UUr8KinYuK1P903mOG_1qujg

 

Egy másik nagyon népszerű műfaj a gamplay-ezés, más néven játékvégigjátszások készítése, amelyben egy képernyőfelvétellel felveszi az adott videós egy adott számítógépes játékkal való játékát, miközben a mikrofonnal szóban is közvetíti cselekedeteit a játékban.

Ennek a műfajnak egyik legnagyobb alakja FreddyD, aki a „Rossz PC Játékok” sorozatával egy életre beírta magát a YouTube magyarországi történelmébe.

https://www.youtube.com/watch?v=nNibfNVd8b0

 

A másik nagy gameplay-es LuckeY, aki középiskolásként a Minecraft világában találta meg otthonát a YouTube-on, de ettől függetlenül ő is nyomja a vlogolást ezerrel.

Manapság már nagy divat nem a tévés tehetségkutatókba jelentkezni, hanem a YouTube-on nézőtáborra szert tenni azoknak, akik a zeneiparban képzelik el a jövőjüket.

Ezt a műfajt is két alfajra bonthatjuk:

Az egyik a populáris zene átdolgozói, mint Simonffy Péter, aki több magyar előadó dalait, például ByeAlex több dalát is, átdolgozta már, tetszésüket pedig az eredeti előadók is jelezték hivatalos Facebook falukon.

Emellett saját dalokat is ír, melyeknek zenéjét és szövegét egyaránt ő szerzi.

Egyet meg is mutatott mindenkinek csatornáján, a “Búcsúdal” című éneket, amelyre több osztály is jelentkezett engedélykérés szempontjából, miszerint szeretnék szalagavatójukon elénekelni ezt a dalt.

https://www.youtube.com/watch?v=lCsVPrZtV64&list=UUXSJlz6D6giCNl4CUGFSpmA

 

A másik alfaj a saját rap- és/vagy egyéb szövegek írása, illetve ezekhez a zenékhez saját videóklipek forgatása. Ebben az egyik legnagyobb sikereket elért személyek a PamKutya nevű csatorna Bélája és Pistája, akiknek paródiái több milliós nézettségeket értek már el az utóbbi években.

https://www.youtube.com/watch?v=Kx9ZzoWzhVU&list=UUelRSBU3d8DGR04CNNubTdQ

 

Kesneme, aki Magyarország legismertebb YouTube-os, naponta új videóval jelentkező reality-showjának készítője, valamint a tizenhat éves Vitó Zsombor, illetve a szintén tinédzserkorú Unfield Patrik is nagyobb sikereket, több tízezres nézettségeket ért el.

https://www.youtube.com/watch?v=k-e0cAAFMK4&index=17&list=UUgosC1rDp4D_k9qH4zbWPYg

 

A divat/smink/ruházat videók is nagyon elterjedtek, főként a lányok körében mind készítői, mind nézői oldalon, amelyben divattippeket, akár egészséges életmódról adnak tippeket a videók készítői, illetve fura sminkeket pakolnak fel magukra megmutatva ezeknek különlegességét a nézőknek.

A magyar YouTube két királynője, FollowAnna és Gabifrizurai pedig több tízezres nézőtábornak mutatják be legújabb ruháikat, sminkötletüket, vagy egészséges ételkülönlegességeiket.

https://www.youtube.com/watch?v=lYIjM8ky-rw

 

A filmkritikákat készítők nemcsak szó szerint filmek kritizálásával foglalkoznak, hanem maguk is készítenek apróbb kisfilmeket, valamint előkészített, illetve megvágott vlogokat filmekkel kapcsolatos témákban.

Ebben a műfajban két nagyon erős személyiséget és nagyon tapasztalt videóst láthatunk naponta. Dancsó Péter és VideóMánia csatornája, illetve Szirmai Gergő Hollywood Hírügynökség csatornája bizony magasan viszik a pálmát ebben a műfajban és az egész YouTube videózásban a maguk jóval kétszázezer fölötti feliratkozószámukkal.

https://www.youtube.com/watch?v=Q0OUFBzV1JQ&list=UUVoGCDIv8h3OkzZYySWK6lw

 

A legelterjedtebb műfajok közé sorolhatóak a kérdezz-felelek, illetve a kihívás típusú videók.

A kérdéseket általában a kiírt Facebook posztok alatt lehet feltenni a videósoknak, ők ezt előre jelzik mindig, illetve a YouTube kommentszekciójában is megtörténhet ez.

A kihívás videók legismertebbike GoodLike Márton „Ti kértétek” sorozata, illetve tizennyolc éves FollowAnna „Vigyázz, Kész…Merj!” sorozata.

https://www.youtube.com/watch?v=Lt3Xnjk-35k

 

Létezik néhány elkülöníthető, azonban Magyarországon még nem elterjedt műfaj, mint a könyvvideós műfaj, amelyet még kevesen űznek. Ennek egyik legsikeresebb alakja Attila the Bookaholic, aki fiataloknak szóló könyvekről készít videókat tizenévesen.

https://www.youtube.com/watch?v=TRIQkW_OncU

 

Még az újságírás is megjelent a YouTube-on mint műfaj, hiszen az idén tavasszal megalakult Szecso Video csatorna, illetve fő alakja, a tizenhat éves Szecso a YouTube videósaival foglalkozik, interjúkat, riportokat készít, illetve az első alkalommal, 2014 júniusában megrendezett magyar videós fesztiválon már a műsorvezetést is ő végezte.

https://www.youtube.com/watch?v=4Uk-yU_brsg

 

Személyes brand: események, bögrék, tollak, pólók

A YouTube-ról ismert személyek mára olyan nézőtáborral rendelkezhetnek, hogy olyan eseményeken való részvételt szeretnének a rajongók, amelyeken személyesen találkozhatnak kedvenceikkel, autogramot, autogramkártyát, egy-egy ölelést és nagy, személyes beszélgetéseket kérhetnek tőlük, illetve saját logóval és felirattal ellátott bögréket, pólókat, tollakat vásárolhatnak meg a nézők különböző webáruházakban.

 

Fotó: halfelf.org/2014/videos-hosting/

Ha végeztél a cikkel, nézz bele legújabb epizódunkba!

Ha tetszett a cikk, oszd meg másokkal is!

Kövess minket!

75,534RajongóLike
173,768KövetőKövess be
143,000KövetőKövess be
347,000FeliratkozóFeliratkozás

Legfrissebb

Insta