Első szín: Menny
“A gép forog, az alkotó pihen.”
- A Biblia teremtéstörténetét használja kezdőképként.
- Madách a Teremtés könyvét csak “vázlatnak” használja, a szereplők több szempontban eltérnek az eredetiektől.
- Lucifer például nem az “örök rossz” megtestesítője, hanem a “tagadás szellem”, az író ezért is használja a Lucifer elnevezést, nem pedig Ördögöt, vagy Sátánt.
- Madách a világot, mint egy gépet, szerkezetet írja le (mechanikus materializmus).
Az Úr feladata befejeztével pihenésképp örömködve hallgatja, ahogy korábbi “termékei”, az angyalok dicsérik munkáját és személyét. - Lucifertől is ezt várja, de helyette kritikát kap. Lucifer kimondja, hogy az Urat önimádó, gyermeteg vénembernek tartja, a teremtést magát pedig haszontalan játéknak.
- Ő nem hódol be az Úrnak, mert mint mondja a „ tagadás ősi szelleme” , kezdettől fogva létezik ő is, akár az Úr.
- Lucifer érvelései szerint a világ nem cél elvűen elrendezett, egyedül csak az anyag létezik örökkévaló tulajdonságokkal.
- Elvei, mondatai miatt az Úr száműzi őt a Mennyek országából a Földre.
Második szín: Paradicsom
“A tett halála az okoskodás.”
- Két fát adott Lucifernek az Úr (a tudás és a halhatatlanság fája), ezzel felkínálva a lehetőséget, hogy harcba szálljon vele az emberben.
- Ebben a színben megjelenik az első emberpár.
- Teljes a harmónia ember és természet, illetve férfi és nő között. Ők csupán szimbolikus alakok.
- Az Úr figyelmezteti az embereket, hogy a két fa gyümölcsének fogyasztása mivel jár.
- Lucifer megnyeri ezt az első “csatát”, hála az emberek kíváncsiságának és nagyképűségének.
- A bűnbeeséssel az Ádám és Éva ugyan elnyeri függetlenségét, szabadságát, de ezzel elveszti halhatatlanságát (mivel csak a tudás fájának gyümölcséből ettek).
Míg Lucifer lázadásában rombolni kíván, addig Ádám azért lázad, mert önmagában is valami istenit érez (“sárba gyúrt kis szikra mímeli Urát”). - Lucifer szavainak hatására, szeretne saját lábára állni, választani jó és rossz között, saját sorsa irányítójává válni.
Harmadik szín: Senki földje
“A család s tulajdon lesz a világnak kettes mozgatója, melytől minden kéj és kín születni fog.”
- Ebben a színben öntudatra ébred az emberpár.
- Megjelenik a család és a tulajdon.
- Ádám büszke erejére, de érzi arasznyi léte korlátait.
- Kérdések merülnek fel benne a világról és életről és mindent tudni, ismerni akar, de legfőképpen a jövőt.
- Lucifer célja az ember kudarcának bizonyítása, ezt úgy akarja elérni, hogy kiábrándítja önmagából az emberpárt.
- Lucifer álmot bocsájt rájuk, amiben megmutatja nekik a jövőt, illetve azt, hogy az ember bukásra ítélt teremtmény. (Ez adja majd a keretét a történetnek.)
- Az álom azonban nem hazugság, mellyel meg akarja győzni őket, hanem az emberiség valódi történelme.
Tizenötödik szín: Senki földje
“Mondottam, ember: küzdj és bízva bízzál!”
- Ádám ébredése után Lucifer tovább győzködi, létezése értelmetlen és törődjön bele sorsába.
- Tagadja az emberi szabad akarat létezését.
- Felkelti Ádámban az öngyilkosság gondolatát, mondván, hogy ez az egyetlen, ami által dacolhatna Istennel.
- Az öngyilkosságban Éva akadályozza meg, aki elárulja, hogy terhes.
- Ádám belátja, hogy az emberiség történelme elkezdődött.
- Kérdéseket tesz fel az Úrnak (“Megy-é előbbre majdan fajzatom?”, Van-é jutalma a nemes kebelnek, melyet kigúnyol vérhullásáért a kislelkű tömeg?”), melyekre csak homályos választ kap.
- Ennek ellenére Ádám a küzdelmet választja.