Az ember tragédiájának keretszínei

Rovat

Megosztás

Első szín: Menny

“A gép forog, az alkotó pihen.”

 

  • A Biblia teremtéstörténetét használja kezdőképként.
  • Madách a Teremtés könyvét csak “vázlatnak” használja, a szereplők több szempontban eltérnek az eredetiektől.
  • Lucifer például nem az “örök rossz” megtestesítője, hanem a “tagadás szellem”, az író ezért is használja a Lucifer elnevezést, nem pedig Ördögöt, vagy Sátánt.
  • Madách a világot, mint egy gépet, szerkezetet írja le (mechanikus materializmus).
    Az Úr feladata befejeztével pihenésképp örömködve hallgatja, ahogy korábbi “termékei”, az angyalok dicsérik munkáját és személyét.
  • Lucifertől is ezt várja, de helyette kritikát kap. Lucifer kimondja, hogy az Urat önimádó, gyermeteg vénembernek tartja, a teremtést magát pedig haszontalan játéknak.
  • Ő nem hódol be az Úrnak, mert mint mondja a „ tagadás ősi szelleme” , kezdettől fogva létezik ő is, akár az Úr.
  • Lucifer érvelései szerint a világ nem cél elvűen elrendezett, egyedül csak az anyag létezik örökkévaló tulajdonságokkal.
  • Elvei, mondatai miatt az Úr száműzi őt a Mennyek országából a Földre.

 

Második szín: Paradicsom

“A tett halála az okoskodás.”

 

  • Két fát adott Lucifernek az Úr (a tudás és a halhatatlanság fája), ezzel felkínálva a lehetőséget, hogy harcba szálljon vele az emberben.
  • Ebben a színben megjelenik az első emberpár.
  • Teljes a harmónia ember és természet, illetve férfi és nő között. Ők csupán szimbolikus alakok.
  • Az Úr figyelmezteti az embereket, hogy a két fa gyümölcsének fogyasztása mivel jár.
  • Lucifer megnyeri ezt az első “csatát”, hála az emberek kíváncsiságának és nagyképűségének.
  • A bűnbeeséssel az Ádám és Éva ugyan elnyeri függetlenségét, szabadságát, de ezzel elveszti halhatatlanságát (mivel csak a tudás fájának gyümölcséből ettek).
    Míg  Lucifer lázadásában rombolni kíván, addig Ádám azért lázad, mert önmagában is valami istenit érez (“sárba gyúrt kis szikra mímeli Urát”).
  • Lucifer szavainak hatására, szeretne saját lábára állni, választani jó és rossz között, saját sorsa irányítójává válni.

 

Harmadik szín: Senki földje

“A család s tulajdon lesz a világnak kettes mozgatója, melytől minden kéj és kín születni fog.”

 

  • Ebben a színben öntudatra ébred az emberpár.
  • Megjelenik a család és a tulajdon.
  • Ádám büszke erejére, de érzi arasznyi léte korlátait.
  • Kérdések merülnek fel benne a világról és életről és mindent tudni, ismerni akar, de legfőképpen a jövőt.
  • Lucifer célja az ember kudarcának bizonyítása, ezt úgy akarja elérni, hogy kiábrándítja önmagából az emberpárt.
  • Lucifer álmot bocsájt rájuk, amiben megmutatja nekik a jövőt, illetve azt, hogy az ember bukásra ítélt teremtmény. (Ez adja majd a keretét a történetnek.)
  • Az álom azonban nem hazugság, mellyel meg akarja győzni őket, hanem az emberiség valódi történelme.

 

Tizenötödik szín: Senki földje

“Mondottam, ember: küzdj és bízva bízzál!”


  • Ádám ébredése után Lucifer tovább győzködi, létezése értelmetlen és törődjön bele sorsába.
  • Tagadja az emberi szabad akarat létezését.
  • Felkelti Ádámban az öngyilkosság gondolatát, mondván, hogy ez az egyetlen, ami által dacolhatna Istennel.
  • Az öngyilkosságban Éva akadályozza meg, aki elárulja, hogy terhes.
  • Ádám belátja, hogy az emberiség történelme elkezdődött.
  • Kérdéseket tesz fel az Úrnak (“Megy-é előbbre majdan fajzatom?”, Van-é jutalma a nemes kebelnek, melyet kigúnyol vérhullásáért a kislelkű tömeg?”), melyekre csak homályos választ kap.
  • Ennek ellenére Ádám a küzdelmet választja.

Ha végeztél a cikkel, nézz bele legújabb epizódunkba!

Ha tetszett a cikk, oszd meg másokkal is!

Kövess minket!

67,000RajongóLike
165,000KövetőKövess be
162,400KövetőKövess be
360,000FeliratkozóFeliratkozás

Legfrissebb

Insta