A YouTube itthon még gyerekcipőben jár, de kezdi azt kinőni Magyarországon is

Rovat

Megosztás

A dr. Kiss Róbert Richárd Príma Primissima-díjas és Pulitzer-emlékdíjas újságíró által vezetett JuventusTours című műsorban Nagy Márton, a július 4-én Budapesten, a Millenárison megrendezendő Online Video Stars (OVS Fest) fesztivál megálmodója volt a műsorvezető vendége.  Nagy Marci mesélt arról, hogy mi is az Online Video Stars fesztivál lényegi mondanivalója, illetve az is szóba került, hogy miért érdemes foglalkozni a videósokkal, online tartalomgyártókkal.

Mit jelent az OVS?

Magyarországon még eléggé gyerekcipőben jár ez az egész műfaj, de fellelhetők úgymond videós sztárok: vloggerekről, videógyártókról van itt szó, ezért video stars. Ők felteszik a videóikat egy videómegosztó oldalra, és ezen a megosztón nagyon sokan megnézik azokat. Nagyon sok magyar celebnél sokkal több követőjük van. Nagyon elhanyagolta őket a média még két évvel ezelőtt, az emberek egy szubkultúraként kezelték őket. Én akkor már benne voltam ebben az egész videós életben, és gondoltam, hogy miért ne lehetne ebből egy fesztivált csinálni.

Miért szeretik ezeket a videókat csinálni?

Egyszerűen szeretik csinálni ezeket a videókat, ebben különböznek más sztároktól. Ez egy hobbi, mindenki hobbiként kezdni, az, hogy ki tör fel, az csak a videókon múlik.

Hogyan kell elképzelni egy ilyen fesztivált? Kivetítőkön lehet videókat nézni közösen, találkozni személyesen a készítőkkel?

Ez az egész, néző/rajongó és videós társaság és kapcsolat sokkal közvetlenebb, mintha egy énekesnek vagy másfajta sztárnak lennének rajongói, mert nálunk konkrétan ismerjük a rajongóinkat, ahogyan ők ismernek minket, nem azért, mert kevesen vannak, hanem mert valóban annyira közvetlen a kapcsolat közöttünk: ők kommentelnek nekünk, mi ezt látjuk, olvassuk, reagálunk rájuk. Vannak, akik több éve követnek minket, azokkal rendszeresen tartjuk a kapcsolatot. Nagyjából úgy viselkedünk egymással, mintha már barátok lennénk.

Ezekre a videókra nem jellemző a magyar internet átka, merthogy sehol a világon, ennyi sértő, szidó, anyázó kommentet látni nem lehet, mint itthon?

Jellemző itthon valóban, az úgynevezett trollok, mi így hívjuk őket. Élőben viszont nem mondják ki, illetve, aki nem szeret minket, az nem is jön el ide. Többen vannak azok, akik szeretnek minket, aktívan kommentelnek, de 90%-ban csak néznek minket, de van, aki aktívan tartja a kapcsolatot velünk, illetve van az a kicsi százalék, aki nem szeret minket, és ezt közzé is teszi.

Milyen számokról beszélünk? Körülbelül hányan néznek ilyen közzétett anyagokat?

Külföldön már a harmincmillió felett jár a legnézettebb videós, Magyarországon Dancsó Péter a legnézettebb, háromszázezer követővel rendelkezik jelentkezik. A top100 magyar videós a húsz- és háromszázezer között helyezkedik el, ami a követők számát illeti. A legnagyobb nevek közé sorolható Dancsó Péter mellett Szirmai Gergely a Hollywood Hírügynökséggel, ők filmeket elemeznek. JustVidman is nagyon népszerű csatorna, ő animációval foglalkozik. Rövid, vicces videóban mutatja be például az alkohol káros hatásait. Akik még nagyon nézettek, azok a vloggerek, például GoodLike, akinek száznyolcvanezres követőtábora van, illetve a játékokkal, gameplay-videókkal foglalkozó csatornák.

Hogy van nekik ennyi idejük ezt csinálni?

Valaki munkaként fogja fel, valaki hobbiként csinálja. Vannak olyanok, akik csak akkor csinálnak videót, ha edzés és suli között éppen van pár óra szabadidejük. Nekem is volt egy többhónapos kihagyásom az iskola miatt. Aki viszont már eléri az ötven-hatvanezer követőt, vagy még előbb, már komolyan kezdik venni ezt az egészet, de nemcsak ők, de a környezete is. Már pénze is van belőle az embernek.

Hogyan lehet ebből pénzt keresni?

A YouTube-os reklámokból, ezekből partnerprogram segítségével kap az ember pénzt. Sok ilyen cég van, aki ezzel foglalkozik.

Ebből meg lehet élni, hogy valaki YouTube sztár lesz?

Magyarországon még gyerekcipőben jár ez, de külföldön már van, ahol YouTube-os házak épülnek, és van, aki támogatja. A legnagyobb YouTube-os már napi húszezer dollárt keres. Külföldön nagyon jól élnek ebből, Magyarországon kevesebbet is ér egy hirdetés, még nem fejlődött ez ki igazán.

Hogyan találják meg azt a bizonyos személyt, aki csinál egy főzős videót, és nála jobban a sült csirkét még senki nem készítette el jobban videóban, akkor hogyan lehet ebből több százezres követőtábor?

A legegyszerűbb mód, hogy olyan témákat kell feldolgozni, ami most éppen népszerű. Van például egy Bözsi néni nevű videó, ha abból csinál valaki egy videót, akkor azt már követőtábortól függetlenül rengeteg ember fogja megnézni. Egy ilyen videóval már meg lehet alapozni egy csatornát, viszont ezt nem nagyon ajánlom senkinek, inkább mindenki maga építse fel a csatornáját. Olyan is van, amikor egy nagyobb videós húzza fel a kisebbet. A másik lehetőség az, hogy szerencsével, kitartással, szorgalommal és sok-sok munkával, hosszú évek munkájával akár kialakítani egy csatornát. De nem ez a legnépszerűbb megoldás. Vannak azért olyanok, akik így csinálják, próbálnak kreatívak lenni, de vannak, akik beállnak a sorba, és csinálnak ugyanolyan videókat, mint mindenki más.

https://www.youtube.com/watch?v=IGCmYEonIZk

 

Mennyi ideig tart egy internetes sztárság?

Ez attól függ, hogy mennyire csinálja folyamatosan a videókat. Nagyon nehéz kialakítani a követőtábort, viszont, ami ennél is nehezebb, hogy meg kell tartani őket valahogy. Nekem jelenleg nyolcvanezer követőm van, viszont ez semmit nem jelent, mert én nem csináltam videókat négy hónapig magánéleti dolgok miatt.

Most újrakezdtem a videózást, és nagyjából a tizede jött vissza a nyolcvanezres táborból.

 

Egy gimnazistának hogyan jut az eszébe az, hogy egy online videófesztivált szervezzen?

Vásároltunk a kisboltban, és eszembe jutott. Mindennapos dolog, hogy az ember lemegy a boltba, csak én eközben nem azon gondolkoztam, hogy mit vegyek, hanem azon, hogy milyen lenne egy fesztivált szervezni a videósoknak.

 

Voltak mások, akik ezen gondolkoztak, és ha mi nem csináltuk volna meg, akkor megcsinálta volna más. Külföldön ez már egy jól menő dolog, hogy a videósokat összegyűjtik egy fesztiválra. Ausztráliában, Amerikában, Németországban például már 2012-ben is volt.

Hogyan kezdtél hozzá a szervezéshez?

Szerencsém volt, mert sokan segítettek. Én a szervezésnek azt a részét végeztem, amit még egy tizenhat éves gimnazista is meg tud oldani. Én ismertem a videósokat, így én építettem egy közösséget a fesztivál köré. A jogi dolgokat, illetve azokat a részeit magának a szervezésnek, amihez ténylegesen felnőttnek kell lenni, és nem értek hozzá, azokat nem én csináltam már. Én azt csináltam, amit már a videózással megalapoztam, és abban a témában jól is végeztem, egy közösséget hoztam össze.

 

Borítókép: Facebook/Nagy Márton

Ha végeztél a cikkel, nézz bele legújabb epizódunkba!

Ha tetszett a cikk, oszd meg másokkal is!

Kövess minket!

67,000RajongóLike
165,000KövetőKövess be
162,400KövetőKövess be
360,000FeliratkozóFeliratkozás

Legfrissebb

Insta