Tavaly nyáron jelent meg a Péterfy Bori & Love Band Szikra című hetedik stúdióalbuma. A lemez a koronavírus-járvány kellős közepén született és valamennyi dal a pandémia körüli viszontagságok megéléséről szól.
A szerzemények egytől egyig az első időszaknak a csodavárását, elszigeteltségét, és az izoláció ellen való lázadást fogalmazzák meg.
A lemezről most a Lula Luna című dal kapott egy elég menő klipet, de mielőtt elemeznénk a kisfilmet, nézzük meg, milyen is lett a Szikra című lemez.
Az album tehát Péterfy Boriék hetedik lemeze, mely egy ízig-vérig alternatív-elektro-diszkólemez 12 dallal, melyeket keresztülsző az elszigeteltség témája és az ez ellen való lázadás okozta folyamatos feszültség.
Már a zenekar legutóbbi lemezét, a BoriX is a darkdiszkó kategóriába illeszkedett, azonban a Szikra még ahhoz képest is jóval sötétebb, nyomasztóbb zenei alapra épül. A funky-zombitámadás-hangulatú címadó dal és a pörgős-szerelmes Lula Luna mellett tökéletesen megfér a lírai hangvételű Ki tartja az égboltot feléd?, Az utolsó farkas és a Meteor is. A Nap felé pedig akár egy katasztrófafilm alatt is szólhatna.
Minden kétséget kizáróan ez a lemez lett Boriék eddigi legsötétebb anyaga. Mindez persze nem véletlen.
A számok nagy része ugyanis a kontroll elvesztése és újra megtalálásáról szól, és a szikra, avagy a tűz motívuma is többször visszaköszön egy-egy szövegben.
A sokszínű és koherens lemezen olyan mély témák is felvetülnek, mint a magány, a lázadás vagy például a túlélés.
A tartalom mellett a forma is egységbe került, méghozzá különleges mozgóképes elemekkel. Ez nem véletlen: Tövisházi Ambrusra a munkák során komoly hatással voltak a filmzenék. A teljes lemezen kiválóan végig követhető, ahogyan az Ambrus által megálmodott filmes világ összesimul a Bori-féle szexis vagánysággal. A Szikra egyik legérdekesebb pontja, hogy egy David Lynch-et idéző, baljós hangulatú szövegvideóban lehet végignézni és hallgatni a lemezt. A felvételen Péterfy Bori futva menekül valami elől egy erdőben. A szövegvideón túl a Száz fényév című dalhoz elkészült egy klip is, melyet Miki357 rendezett, nem sokkal később pedig a Saiiddal közös A kéket vagy a pirosat videója debütált.
A pandémiás időszak alakulása egyébként nagyon is befolyásolta a zenekar életét és a stúdiómunkát: „A bezártság összes őrületét és dühét sikerült kreatív energiává alakítanunk, és közösen becsatornáznunk a lemezkészítésbe. Nyitva levő stúdió híján ki-ki a saját otthonában rögzítette a sávokat, például a dobosunk, Gáspár Geri konyhai edényeket is be kellett vessen a cél érdekében” – mesélte Tövisházi Ambrus zenekarvezető és zeneszerző, producer.
A legtöbb szöveget Bori írta a lemezre, párhuzamosan dolgozva Ambrussal:
„Mindig irigyeltem azokat a művészeket, akik elvonulhattak alkotói szabadságra, de a mi szakmánkban elképzelhetetlen, hogy hónapokat a színpadtól távol töltsünk. Ezért nagy élmény volt a karantén alatt az összes energiámat egy helyre összpontosítani. Hihetetlenül inspirált ez a kizökkent világ, és Ambrussal is nagyon erősen hatottunk egymásra.”
– emlékszik vissza a lemez munkálataira az énekesnő.
A Szikra dalainak megalkotásában olyan szövegírók és zenészek is részt vettek, mint Szabó Benedek, Dévényi-Hajós Kristóf és Pándi Balázs.
És vissza is kanyarodunk a Lula Luna című szerzeményhez, melyet Veres Balázs rendezett. A dal a Szikra egyik legszemélyesebb hangvételű műve, melyről a rendező így nyilatkozott:
“A Lula Luna különleges dal. A feszes, vészjósló ritmus és Bori énekhangja izgalmas hangulatot teremtenek. A filmben a számkivetettséget, a pszichedelikus hangulatot, és az impulzív elme éjszakáját gyúrtuk össze.”
Péterfy Bori pedig így emlékszik vissza a dal születésére:
“Mikor Tövisházi Ambrus elküldte a szám zenéjét, teljesen a hatása alá kerültem. Napokig hallgattam megállás nélkül, és mintha egy filmet néztem volna, úgy peregtek előttem egy őrült teliholdas éjszaka képei, és így nem volt nehéz megírni a szövegét. Aztán pedig fantasztikus élmény volt a vészjóslóan üres pesti éjszakában forgatni. A hatalmas kihalt szállóban a stábon kívül csak a recepción voltak páran. Szürreális volt, amikor az ablakon kinéztem, a máskor zsúfolt téren egyszerűen nem volt senki. Sehol nem volt senki, csak a telihold. Lula egyébként az én másik nevem, a másik énem. A bátyám nevezett el így, amikor megszülettem és a családban azóta is mindenki így hív.”
A klip, a terézvárosi önkormányzat tavalyi pályázata segítségével valósult meg. Bori koreográfiáját Magyar Éva készítette, a film operatőre Győri Márk, látványtervezője Ács Alíz, vágója Kovács Dávid volt.
Főkép: YouTube
A cikk a Nemzeti Kulturális Alap támogatásával készült.