Véget ér a Középsuli sorozat

Rovat

Megosztás

Egyszer legalábbis biztosan. Hiszen egyszer minden véget ér. De a Középsuli sorozat még nem most ér véget. Mit mond erre egy átlagos netező? Clickbait. De mi is az a clickbait? Ebben a cikkünkben a továbbiakban már főként erről lesz szó.

A Szómagyarító szerint a clickbait szenzációhajhász, kattintásvadász internetes tartalom.

„Ilyen megfogalmazásával az az elsődleges cél, hogy a sűrű megtekintéssel és továbbosztással vírusként terjedjen (leginkább a közösségi oldalakon), és az ott elhelyezett hirdetések segítségével anyagi hasznot hozzon.”

– írja az oldal.

De mégis miért van szükség a szenzációhajhászásra?

Egy 2014-es felmérés, az Internet Live stats szerint a világ már 2014-ben átlépte az egymilliárdos határt a weboldalak számát tekintve. Azon weboldalak számára pedig, amelyek főként hírekkel foglalkoznak, nagy a versengés, hogy kinek sikerül a több kattintást összegyűjteni. Minél nagyobb a konkurencia, vagyis több a holnap, annál nagyobb a versenyszellem.

A firkászok, polgári nevükön újságírók, pedig igyekeznek minél érdekesebben feldobni a témát. Hiszen, ha csak egyetlen oldalon lehetne híreket olvasni, akkor nem lenne nagy probléma: mindenki azt az egyet olvasná, aki szeretne bárhonnan informálódni, a címek pedig lehetnének egyszerűek is. Például a ’Megállt a Föld magja’ című történetnek nem kellene azt a címet adni, hogy ’Katasztrófa – Mind meghalunk: megállt a Föld maga’!

De senki ne aggódjon, a Föld magjának semmi baja.

Tehát valójában az alakította ki a szenzációhajhászságot az interneten is, hogy a nagy konkurencia mindenkiben nagy versenyszellemet idézett elő: minden online újság próbálja a híreket, sztorikat minél érdekesebben bemutatni, a média emberei pedig rájöttek, ha olyan címet adunk a cikknek az interneten is, amely felkelti az emberek érdeklődését, olvasni fognak.

Ha egy hagyományos papíralapú újságról beszélünk, tulajdonképpen ugyanez a helyzet, innen vette át az online újságírás a szenzációhajhászságot. A nyomtatott újságokban is rengeteg hasonló címet adunk, hiszen a hirdetési felületek akkor válnak eladhatóvá, ha az eladott példányok száma elég magas.

Persze a cím sosem hazugság. Azt a célt szolgálja egy clickbaites cím, hogy elérje az ingerküszöböd egy olyan történetre, amely egyébként is érdekelne, de nem elég frappáns a címe, ezért mégsem kattintasz. Olyan ez, mint a hányás: ha eléggé undorító dolgot mutatnak neked, a szervezeted eléri, hogy meginduljon ez a reflexes folyamat. A hasonlat gusztustalan, de nagyon jól mintázza, hogy mit is szeretne elérni egy ilyen cím. A reflexszerű kattintást szeretné elérni a média dolgozója benned. Erre is van egy remek hasonlat: olyan ez, mint amikor bemész a boltba kenyeret venni, kifizeted, az eladó odaadja a visszajárót és a blokkot. Mert ez a munkája. Nos, az újságírónak pedig az, hogy felkeltse az érdeklődésed, és elérje, hogy minél többet olvass a saját munkájából.

Nem mi vagyunk az elsők, akik a clickbaitről beszélünk. Nemrégiben két videós, RoyalSzabi és Dezső Bence is szót ejtettek a témával kapcsolatban a YouTube-ra szánt videókkal kapcsolatos tartalmakra vonatkozóan.

“Egy filmnek sem az lesz a címe, hogy két idióta mászkál az erdőben és az lesz a Gyűrűk Ura.”

– mondja Szabi videójában.

https://www.youtube.com/watch?v=LSHLx66oUWQ&t

 

Habár teljesen ő sem tudta megfogalmazni a clickbait fogalmát, hiszen, ahogyan említettük, a clickbait sohasem hazugság, csupán a történések és cselekvések egy nagyon leegyszerűsített, de igaz változata.

Ha csak a Középsuli sorozat címeire gondolunk, akkor azok sem hazugságok. Általában a szereplők egy-egy extrém módon érdekes mondatait emeljük ki, vagy azokat a ténymegállapításokat, amelyek alapvetően nem mondanak el semmit, de ahhoz elég, hogy sikerüljön felhívni az olvasó figyelmét.

Dezső Bencének nem tetszik az, ahogyan ma nézettséget lehet szerezni a YouTube-on. Ő azt mondja, elég a hatásvadász cím és a YouTube-on elengedhetetlen a hatásvadász indexkép. Az ő clickbaitről szóló videója is kicsit hibás: még egyszer megemlítjük, a clickbait nem a valótlan állításról szól, hanem arról, hogy olyan igaz állítást emelek ki a tartalmamnak címként, amely igaz, viszont nagyon leegyszerűsített, frappáns, erős érzelmeket kiváltó és tömegből kiemelkedő.

https://www.youtube.com/watch?v=SvT7iUXwXTU

 

Az anyagi haszon pedig azért fontos, hiszen ebből tartja fent magát egy internetes tartalomgyártó. Ez az a pénz, amiből egyre jobb technikával tud dolgozni, egyre több helyre jut el a gyártó és egyre több érdekes történetre mutat rá egy médiadolgozó.

Tehát, ha legközelebb clickbaitet látsz, ne dühöngj a kommentekben, mert ez nem negatív, hanem éppen pozitív dolog, mely a javadat szolgálja. Gondolj arra, hogy ez csak egy eszköz arra, hogy elolvasd azt, ami egyébként is érdekelne, de a cím nem éri el az ingerküszöbödet, és ezért lemaradsz egy jó sztoriról. Ha véletlenül olyan címet látsz, amelynek semmi köze nincs a cikkhez, az nem clickbait, hanem hazugság.

De ha megvizsgálod e cikk címét, akkor végülis ez sem hazugság, hiszen a cikk első sora valóban arról szól, hogy véget ér a Középsuli sorozat. Egyszer, valamikor. Ezt nagyon sokat kérdezitek tőlünk, hogy vajon mikor ér véget. Van, aki azért, mert annyira rossznak gondolja, van, aki pedig azért, mert éppen annyira jónak. Bevalljuk, mi sem tudjuk, mikor ér véget. Ez egy folytatásos sorozat, melynek lényege, hogy folyamatosan újabb és újabb részekkel jelentkezünk, nincs egy szám, amely megmondaná, hányadik résznél fogjuk abbahagyni. De az idők végezetéig azért nem hisszük mi sem, hogy tartani fog. Így tehát a címünk igaz, bár clickbaites. Lebuktunk.

De ugye, mennyivel jobb, hogy most már tisztába tettük a clickbait fogalmát? Csak érdemes volt idekattintani, nem?

Clickbait
Te szereted a szenzációhajhász címeket?

Ha végeztél a cikkel, nézz bele legújabb epizódunkba!

Ha tetszett a cikk, oszd meg másokkal is!

Kövess minket!

67,000RajongóLike
165,000KövetőKövess be
162,400KövetőKövess be
360,000FeliratkozóFeliratkozás

Legfrissebb

Insta