Gondolkodtál már azon, miért nincs az ismert YouTuberek videóiban populárisabb zene? Olyanok, amiket Te is hallgatsz a mindennapjaid során? Vagy azon eltűnődtél már, miből él egy zenész, énekes, vagy producer? És, hogy mi az a szerzői jog? Mai cikkemben részletesen kifejtem ezen kérdések válaszait.
Mi az a szerzői jog?
Amikor valaki elkészít egy zenei vagy videós alkotást, akkor a szellemi munkáját védelem illeti, ugyanúgy, mintha egy kézzel fogható fizikai műalkotást hozott volna létre. Minden, ami valakinek az agyából kipattan, az a saját szellemi tulajdona, amit megfelelő intézkedések mellett jogi védelem is segít. Meglepő lehet, de ez még erre a cikkre is igaz, tehát nem csak videó vagy audió anyagokra. No de térjünk is vissza; Képzeljük el, hogy egy négy fős csapat – mondjuk egy producer, egy szövegíró, egy énekes és egy rapper – elkészítik egy új slágerüket. Ezek után ezt beviszik az országuk szerzői jogi ügyeket intéző hivatalába – Magyarországon ezt többnyire az Artisjus végzi – és védelmet kérnek alkotásukra. Innentől kezdve azért, hogy valaki lejátszhassa a zenéjüket, illetve felhasználhassa, fizetnie kell a készítőknek. Ezt hívják szerzői jogdíjnak.
Ha a zenész csapat befut, és dalait a rádiók is elkezdik játszani, akkor minden egyes éterben való megszólalást követően jogdíjat kapnak. Ugyanígy történik ez, ha egy tévéműsor például egy show műsorában háttérzenének felhasználja az alkotást, vagy egy reklámba kerül bele. Ja, és ha már itt tartunk…
Miért nem szabad letölteni a zenéket illegálisan?
Tulajdonképpen az előző bekezdésből kikövetkeztethető, de amikor mi, hallgatók megveszünk egy dalt vagy albumot, akkor is jogdíjat fizetünk, hogy onnantól hallgathassuk az adott művet kedvünk szerint. Ha megfigyeltétek már, ilyenkor ki van kötve, hogy csak személyes használatra, terjeszteni, publikusan játszani tilos, ugyanis az már több emberhez ér el, így többe is kerülne. Amíg egy átlag embernek hallgatásra nagyjából 1 dollár egy dal, addig egy televíziós reklámblokkba helyezve akár ezer dollárokat is elkérhetnek érte. Amikor tehát az internetről, mondjuk egy YouTube letöltő alkalmazással zenéket szedtek le, tulajdonképpel bűncselekményt hajtotok végre.
De hogy működik ez a YouTube-on?
Amikor beütőd kedvenc dalod címét a videómegosztón, és megnyitod a videót, azon meg fog jelenni egy reklám. Vagy mellette vagy alatta vagy a videó helyén, amit öt másodperc után tudsz továbbkattintani. Tulajdonképpen te ilyenkor kifizeted a reklám megjelenésével az adott lejátszást. Ötletes, nem? Ugyanis minden egyes ilyen reklámmegjelenésért a reklámozó cégek fizetnek a videómegosztónak, aki ebből elég magas százalékot leoszt az adott videó tulajdonosának, tehát a zene kiadó cégének. (Egyébként ha már itt tartunk, a YouTuberek is így kapnak pénzt, de ezt majd inkább egy következő cikkben részletezem. 🙂 ) A YouTube tehát remek ötlettel megoldotta, hogy bárki, bármikor tulajdonképpen ingyen és legálisan hallgathasson zenét.
De ugyanígy működik ez a Deeser, Itunes, Spotify és ehhez hasonló rendszereknél is, mi befizetünk egy havidíjat, amit a rendszer arányosan szétoszt a nálunk lejátszott zenék tulajdonosai között.
Akkor miért nincs a kedvencem videójában Avicii?
A YouTuberek többnyire hobby videósok, de még ha jelentősebb pénzt is keresnek videóikkal, akkor sem engedhetik meg maguknak, hogy magas jogdíjú zenéket építsenek videóikba, hiszen minél híresebb egy zene, annál nagyobb a jogdíja, és mondjuk egy Avicii méretű előadó számát már annyiba kerülne egyszer bejátszani egy videóba, mint egy videós teljes havi keresete… Innentől fogva a jogdíjas vagy legalábbis magas jogdíjas (tehát népszerű) zenék kiestek a videósok számára, maradnak az ingyenes, ún. “Jogdíjmentes” zenék vagy alternatíva lehet még olcsó, kifejezetten erre szakosodott zene kiadó cégekkel szerződni, megállapodni. A legszerencsésebb pedig az, ha jóban vagyunk valamilyen zenésszel, és baráti megállapodást kötünk. Ilyenből talán az egyik leghíresebb a magyar videósok történetében Luckey és a Zaporozsec szövetsége, ugyanis a zenész banda és a népszerű videós egymást népszerűsítette egy időben, igen nagy sikerrel.
Összegezzünk..
Talán már minden kérdésedet megválaszoltunk, melyek az évek során felmerült a témával felmerültek benned, de ha véletlenül mégsem, egy későbbi cikkben biztosan meg fogjuk. Amit pedig tanultunk, az az, hogy a jövőben tessék megpróbálni YouTube-on hallgatni a zenéket, vagy valami hivatalos megosztó alkalmazáson, mert így mi is jól járunk és az előadók is. Nekik ugyanis a koncertezéseken kívül a jogdíj az egyetlen bevételi forrásuk.